11 Haziran 2008 Çarşamba

OKULLARDA MADDE KULLANIMI

Pdrgrup Canlı Online Slayt Arşivinde Bulunmaktasınız. Hertürlü slaytı ve sunumu online izleyebilir ve indirebilirsiniz...



OKULLARDA MADDE KULLANIMI
İLE MÜCADELEDE
PSİKOLOJİK DANIŞMA
VE
REHBERLİK
SERVİSLERİNİN İŞLEVİ

Cem GENÇOĞLU

Psikolojik Danışman

Sentetik madde kullanımı

İstanbul % 48

İzmir de %6

Ankara ve Adana da %4 (Korkut 2004)

İlk ve ortaöğrenim öğrencileri arasında sigara kullanımı (2001)

Ortaöğretim öğrencileri arasında sigara kullanım yüzdesi % 50

Alkol kullanımı ise % 45

Uçucu madde kullanım oranı ise ortaöğretim öğrencilerinde %5.1

İlköğretim öğrencilerinde %3.2 (Ögel 2001)

Bağımlılık

Genel olarak bağımlılık; kişinin zarar görmesine rağmen madde kullanımına devam etmesi, kullandığı maddeyi uzun süre bırakamaması, sürekli madde arayışı içinde olması, kullandığı maddenin dozunu giderek arttırması ile karakterize bir tablodur (Ögel ve Ark. 2003)

Madde Kullanımında Risk Etmenleri

Cinsiyet;

Yaş;

Ergenlik döneminde risk etmenleri;

Arkadaş grubu etmenleri;

2. Aile/Ebeveyn etkileri;

3. Bireysel etmenler;

4. Biyolojik etkenler;

5. Toplumsal kültürel sosyal etkenler;

Bağımlılığın Nedenleri:

Dayanıksız ve güçsüz bir kişilik yapısına sahip olma ve kaygıdan kaçma:

İçten denetimli olmaktan çok dıştan denetimli olma:

Kendini değersiz algılama

Duygusal bakımdan olgunlaşmamış olma:

Hazza yönelik olma: (Kulaksızoğlu ,1998 Köknel 1982)

OKULLARDA
MADDE KULLANIMINI ÖNLEME

Eğitimsel ve psikolojik olarak madde kullanımını ile mücadele yöntemleri

Caydırma

Bilgilendirme

Kişiliği güçlendirmek

Sosyal becerileri Artırma

Uyuşturucu karşıtı bir tutum kazandırma (Kulaksızoğlu 1998)

Madde Kullanımını Önlemede Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisleri

Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri yönetmeliğinin 12. maddesi

2003/91 sayılı çocuk ve gençlerimizin risklerden korunması konulu genelge

gelişimsel rehberlik modeli

Türk PDR-DER’in 1995 yılında yayınlamış olduğu Psikolojik Danışmanlar için etik kurallar

Önleme programı

Kendini tanıma:

İletişim Becerileri:

Stresle Başa Çıkma Becerileri:

Karar Verme Becerileri

Kendini Ortaya Koyma Becerisi: (Davaslıgil 1998)

Başarılı bir önleme programı için;

İspatlanmış, denenmiş önleme programı kuram ve araştırmalarına dayanmalıdır.

Tütün alkol ve ilaç hakkında gelişimsel olarak uygun bilgileri içermelidir

Sosyal direnme becerileri eğitimi verilmelidir

Karar verme , hedef oluşturma, iletişim becerileri, genel sosyal beceriler, etkili davranma becerilerinin artırılması hedeflenmelidir.

İnteraktif teknikler kullanılmalıdır

Program adım adım yazılmış olmalı ve yeterli izleme çalışması içermelidir.

Programlar hedefledikleri grubun etnik ve kültürel niteliklerine duyarlı bir biçimde hazırlanmalıdır.

Programlar öğretmen eğitimi ve desteği içermelidir.

Aile medya ve diğer meslek gruplarından ve kurumlarının desteği alınmalıdır.

Programlar etkilerini güçlü değerlendirmelerle göstermelidir.

ÖNERİLER

ÜNİVERSİTE

Okul Psikolojik Danışmanları

REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ

Öğrenciler

Hiç yorum yok: