Dr. Soner YILDIRIM
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI
ve ÖĞRENME
Dr. Soner YILDIRIM
Öğretim - Öğrenme
Öğretmen
Öğrenci
Medya
Mesaj
Metod
Dr. Soner YILDIRIM
Kelimeler
Diagramlar
Haritalar
Resimler
Slaytlar
Filimler
Modeller
Nesneler
Gerçek Yaşantı
SOYUT
SOMUT
Öğrenme Yaşantıları ve Medya
Dr. Soner YILDIRIM
1%
2%
4%
10%
83%
TATMA
DOKUNMA
KOKLAMA
DUYMA
GÖRME
ÖĞRENME
ÖĞRENDİKLERİMİZİN ...
Dr. Soner YILDIRIM
10%
20%
30%
50%
70%
90%
OKUMA
DUYMA
GÖRME
DUYMA ve GÖRME
SÖYLEME
YAPMA
Akılda Tutma
Akılda Kalan Öğrenmelerin...
Dr. Soner YILDIRIM
ORTAK YAŞANTI
Öğretmenin yaşantısı
Öğrencinin Yaşantısı
Ö
Ğ
R
E
N
M
E
Ortak Yaşantı
Dr. Soner YILDIRIM
Görsel Tasarım
Dr. Soner YILDIRIM
Çizgi düz, eğik, noktalı veya kesik kesik olabilir ve ilgi çekme ve yönlendirme amaçlı kullanılırlar.
Şekil iki boyutlu bir biçimdir ve özel veya genel olabilir.
Desen kaba, ince, düz v.b. olabilir.
Renk görünümünüzün dikkat çekme ve iletişim özelliklerini önemli ölçüde güçlendirir.
Genel İlkeler
Dr. Soner YILDIRIM
Çizgi:
Çizgi dikkati bir yol boyunca sürükleyen veya bir noktaya çeken tek boyutlu bir yapıdır.
İşlem, yön ve hareket gösterir,
Şekilleri ayırma ve birleştirme işlerini yapar,
Üzerine kurgu yapılabilecek temel yapı taşlarıdır.
Yatay çizgiler ➔ durgunluk hissi verir.
Dikey çizgiler ➔ güç gösterir, yukarı bakma hissi verir.
Köşegen çizgiler ➔ kuvvetli biçimde hareket ve dinamizm hissi verir.
Dr. Soner YILDIRIM
B
1
2
3
A
ÖRNEK:Yatay Çizgi
Dr. Soner YILDIRIM
Öğretim Tasarımı Teorisi
Sistemler Teorisi
Öğretim Teorisi
ÖğrenmeTeorisi
İletişim Teorisi
ÖRNEK:Dikey Çizgi
Dr. Soner YILDIRIM
Öğretim SistemleriTasarımı Süreci...
ÖRNEK: Köşegen Çizgi
Analiz
Tasarım
Değerlendirme
Uygulama
Geliştirme
Dr. Soner YILDIRIM
Şekil:
Kendine bağlanan bir çizgi bir şekil oluşturur. Şekiller iki boyutludur ve bir nesnenin dış çizgilerini gösterebilir.
•
Şekiller anlamlı bir bütün oluşturmak için bir araya gelebilir. Bazı şekiller sadece silueti ile kendini oluşturur (örneğin elma, kalp). Diğerleri ise geometrik veya amorf olarak gruplandırılabilir.
Dr. Soner YILDIRIM
ÖRNEK: Şekil
Dr. Soner YILDIRIM
Desen:
Pekçok görünüm, çizgi ve şekiller dahil iki boyutludur.
Desen kullanılarak üçüncü bir boyut eklenebilir.
Desen üç boyutlu cisim ve materyallerin bir özelliğidir. Dokunma hissini uyararak konuyla ilgili daha yalın bir fikir verir.
Desen önem fikri vermek, ayırmak veya bütünleştirmek amaçlı kullanılabilir.
Dr. Soner YILDIRIM
ÖRNEK: Desen
Dr. Soner YILDIRIM
Renk:
Uygun renk seçimleri; görsel tasarımları geliştirir ve ayrı bir hava/önem kazandırır, dikkat uyarır ve görsel etki yapar.
Renk kullanımının başka etkileri ise:
(1) gerçek renkler seçerek görüntünün
gerçekliğini arttırmak
(2) eşitlik ve farklılıkları vurgulamak
(3) önemli veya ayrıntı bilgileri vurgulamak
(4) istenilen duygusal etkiyi yaratmak
Dr. Soner YILDIRIM
Renk:
Dr. Soner YILDIRIM
OKUNAKLI
OKUNAKLI
Dr. Soner YILDIRIM
OKUNAKLI
Dr. Soner YILDIRIM
OKUNAKLI
Dr. Soner YILDIRIM
Bütünlük
Bütünlük bir görünümü oluşturun bileşenlerin birbiriyle ilişkisidir. Sadece yazılı içeriği değil görsel sunumu da ilgilendirir.
Bütünlük konuları, renkleri, şekilleri, çizgi tipi ve yönünü, ilişkili ve tekrar ederek sağlanabilir.
Sıkça yapılan hatalardan biri, bir alana çok fazla şey sığdırmaktır. Anlatmak istediğinizi anlatmaya yaramayan her türlü bilgiyi elimine edin.
Dr. Soner YILDIRIM
BAKANLIK
ÜNİVERSİTELER
SANAYİ
BT KOORDİNATÖRLERİ
ÖĞRENCİLER
OKUL PERSONELİ
TOPLUM
ÖRNEK: Bütünlük
Dr. Soner YILDIRIM
BAKANLIK
ÜNİVERSİTELER
SANAYİ
BT KOORDİNATÖRLERİ
ÖĞRENCİLER
OKUL PERSONELİ
TOPLUM
ÖRNEK: Bütünlük
Dr. Soner YILDIRIM
BAKANLIK
ÜNİVERSİTELER
SANAYİ
BT KOORDİNATÖRLERİ
ÖĞRENCİLER
OKUL PERSONELİ
TOPLUM
ÖRNEK: Bütünlük
Hizmet-İçi Eğitim Planı
Dr. Soner YILDIRIM
Bir sunum ekranındaki bileşenler dikey ve yatay
eksen dikkate alınarak eşit ağırlıkta dağıtılırsa,
izleyicide denge ve eşitlik hissi uyandırır.
Tasarım her iki alanda da tekrarlandığında,
denge simetrik veya formal olacaktır. Ancak;
birçok durumda gözün bilgiyi anında
yakalayabilmesi için asimetrik veya informal
tasarımlar amaçlayabilirsiniz.
Denge:
Dr. Soner YILDIRIM
ÖRNEK: Denge
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER
ÖĞRENME
DIŞ ETKENLER
ÖĞRETİM MATERYALLERİ
EĞİTİM ORTAMI
ARAÇ
GEREÇLER
Dr. Soner YILDIRIM
ÖRNEK: Denge
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN BAZI FAKTÖRLER
ÖĞRENME
DIŞ ETKENLER
ÖĞRETİM MATERYALLERİ
EĞİTİM ORTAMI
ARAÇ
GEREÇLER
Dr. Soner YILDIRIM
Sıralama
Akışın görsel ve yazılı elemanları, izleyicinin dikkatini önemli ayrıntı ve kuramlara yönlendirecek şekilde sıralanmalıdır. Çizgi, alan ve biçim ayarlama, yapmanız gereken en önemli bileşenlerdir.
İp Uçları
Tanıdık geometrik şekiller izleyicilerin çoğunun aşina olduğu cisimler olduğu için, üzerine çalışılabilecek en iyi şablonları temsil eder.
Alfabedeki C, O, S, Z, L, T, ve U harflerini oluşturan dizilimler sunumun altında yatan fikri sembolize etmek için kullanılır.
Dr. Soner YILDIRIM
ÖRNEK: Sıralama
Dr. Soner YILDIRIM
ÖRNEK: Sıralama
Dr. Soner YILDIRIM
Etkileşim
Bazı görsel materyaller kullanıcıya etkileşim imkanı sunar. Örneğin doğru cevabı içeren cevap kartları, öğrenci tarafından ilgili alana sürüklenebilir.
Dr. Soner YILDIRIM
Eğitimsel Amaçlı Bilgi
Dr. Soner YILDIRIM
Görsel objeleri fikirlere örnek sağlamak için mümkün olduğunca çok kullanın.
Her bir görsel objede tek bir kavram sunun.
Karmaşık görsel objeleri basitleştirin veya adım adım tekrar oluşturun.
Her görsel obje için metni minimum seviyeye indirin. En fazla 6 satır ve her bir satır için de en fazla 6 kelime kullanın.
Genel İlkeler
Dr. Soner YILDIRIM
Bu objeler ne çok soyut ne de çok gerçekçi olmalıdır. Aşina olunmayan objelerin büyüklüğünü göstermek için bir ölçek kullanın.
Rahatsız edici arkaalan (zemin) kullanmayınız.Eğer derinlik hissi yaratmak önemli ise, ön zeminde başka bir obje kullanarak bunu sağlayınız. Görsel objeyi ikiye bölecek yatay çizgiler kullanmaktan kaçınınız.
Bilgiyi sunmak için grafikler kullanınız.
Kalın ve düzgün yazı tipini tercih ediniz.
Grafik/Resim Objeleri
Dr. Soner YILDIRIM
Metin Objeleri
Aynı görüntüde farklı yazı tipleri kullanmayınız.
Bir noktaya dikkat çekmek için yan, kalın, renkli, ve altı çizili yazı tipini tercih edin.
Sadece gerektiğinde büyük harf kullanınız.
Başlığı görüntünün ortasına yerleştiriniz.
Anahtar kelimeler içeren kısa, öz, anlamlı ve tanımlayıcı başlıklar kullanınız.
Satırlar arasındaki boşluk, kelime yüksekliğinin 1/2’si kadar olmalıdır.
Dr. Soner YILDIRIM
Renk
Önemli objelere dikkat çekmek için bu objelerde en parlak ve açık renkleri kullanınız.
Metinlerde ve resimlerde zemin rengine zıt bir renk kullanınız.
Birden çok görsel objede tutarlı zemin rengi kullanınız (hepsinde renk aynı olsun).
Bir görsel objedeki renk miktarını sınırlayınız.
Dr. Soner YILDIRIM
Yapı
Görsellik mümkün olan en basit şekilde olsun; aşırı detaylardan kaçınınız.
Sayfa görüntüsünün dengeli olduğundan emin olunuz.
Tepegöz asetatları ve slaytlar için yatay format kullanınız.
Görsel objeler okunabilir olsun; eğer kullanıcı okuyamıyorsa, o malzemeyi kullanmayın.
Düzgün bir yapı kullanınız (dengeli, sıralı, ve sola-yanaşık).
Dr. Soner YILDIRIM
Bilgisayar Ekranının Tasarlanması
Dr. Soner YILDIRIM
Başlıklar
Kısa, özlü ve anlamlı başlıklar kullanınız. Gereksiz kelimelerden kaçınınız.
Başlıkları ekranın en üst kısmında ortaya veya sol tarafa yerleştiriniz.
Kelimeleri tam heceleri ile yazınız; kısaltma kullanmayınız.
Başlıkta görünen ekranın amacını veya içeriğini tanımlayınız.
Başlığı kalın harflerle yazınız. Başlığı üç satır ile sınırlayınız. Başlıkla metin arasında en az bir boşluk bırakınız.
Dr. Soner YILDIRIM
Yönlendirmeler
Kısa cümleler kullanınız (Yedi kelimeden fazla olmasın).
Adım-adım yönlendirme veriniz.
Ciddi uyarılar dışındaki yönlendirmeleri olumlu cümlelerle veriniz.
Yönlendirmeleri kullanıcıya, izleyiciye seslenerek veriniz.
Yönlendirmelerde anlaşılır kelimeler kullanınız. Zorunlu değilse teknik terimler ve kısaltmalar kullanmayınız.
Dr. Soner YILDIRIM
Metin
Basit ve anlaşılır cümleler yazınız.
Okunurluğu artırmak için hem büyük hem de küçük harfleri kullanınız.
Mümkün olduğu kadar, her ekranda sadece bir paragraf kullanmaya çalışınız. Ekranın ilerlemesini kullanıcı kontrolüne bırakınız.
Paragraflar arasında çift boşluk bırakınız.
Metinleri sola dayalı yazınız.
Satır sonunda bölünmüş kelimeler kullanmamaya çalışınız.
Dr. Soner YILDIRIM
Öne Çıkartma
Öne çıkartma teknikleri; dikkatleri kelimelere, metinlere veya grafiklere çekerler ve renkli, büyük, altı çizili, kutu içine alınmış, kesme işaretli, yanıp sönen veya parlak (belki de en dikkat çeken türdür), ters renkte ve farklı fare göstergesi olan nesneleri ifade ederler.
Dr. Soner YILDIRIM
“sıcak” renkleri kullanmaktan kaçınınız.
Kullanıcının aksiyonuna ihtiyaç olduğu yerlerde ses kullanınız.
Öne çıkartma tekniklerini kısıtlı kullanınız. Aksi takdirde, içeriğin önemini yitirmesine neden olabilirsiniz.
Aynı ekranda farklı iki yerde yanıp sönen veya parlak nesneleri kullanmaktan kaçınınız.
Öne Çıkartma
Dr. Soner YILDIRIM
Grafikler
Aşırı detay ve gerçekçilikten kaçınınız.
Karmaşık grafikleri küçük parçalara bölünüz.
Grafikleri ilişkili metinle beraber sununuz.
Önemli noktalara dikkat çekmek için farklı renkler kullanınız.
Tek bir ekranda kullandığınız renk sayısını sınırlandırınız.
Etkili renk kombinasyonları kullanınız.
10 Haziran 2008 Salı
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI ve Öğrenme
Etiketler:
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARI
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder