11 Haziran 2008 Çarşamba

ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM

Pdrgrup Canlı Online Slayt Arşivinde Bulunmaktasınız. Hertürlü slaytı ve sunumu online izleyebilir ve indirebilirsiniz...


ÖĞRENCİ

MERKEZLİ

EĞİTİM

HEDEF:

Çağdaş ve Türkiye nin 21. Yüzyılda ihtiyaç duyduğu niteliklere sahip insan profilini gerçekleştirmek.




Öncelikle öğrenci başarısını artırmak.




Türk eğitim sistemini yenileştirmek.




Müfredat Laboratuar Okulu modeli




ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM

öngörmektedir.

KLASİK

EĞİTİM TANIMI

Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istenen değişiklikleri meydana getirme veya yeni davranışlar kazandırma sürecidir.




GÜNÜMÜZ

EĞİTİM TANIMI

Kişilerin kendi karar verecekleri maddi ve manevi ihtiyaçlarını oluşturan bilgi beceri tutum ve davranış modüllerine erişme, onları öğrenme ve onları öğrenebilme yeteneklerini keşfedebilme becerilerini kazanma süreci.

YEDİNCİ 5 YILLIK KALKINMA PLANINDA: TÜRK TOPLUMUNUN 21. YY. İNSAN PROFİLİ

*DÜŞÜNME, ALGILAMA VE PROBLEM ÇÖZME YETENEĞİ GELİŞMİŞ,

*BİLGİYİ YARATICI BİR ŞEKİLDE KULLANABİLEN,




*BİLGİ ÇAĞI KİMLİĞİNE UYGUN,

BİLİM VE TEKNOLOJİ ÜRETİMİNE YATKIN,

*KENDİNİ TANIMAKTAN VE AÇIKLAMAKTAN KORKMAYAN BİREYLER

MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNUNDA BİREY!

TÜRK MİLLETİNİN BÜTÜN BİREYLERİNİ;

BEDEN, ZİHİN, AHLAK , RUH VE DUYGU BAKIMINDAN DENGELİ VE SAĞLIKLI ŞEKİLDE GELİŞMİŞ BİR KİŞİLİĞE VE KARAKTERE,

HÜR VE BİLİMSEL DÜŞÜNME GÜCÜNE,

GENİŞ BİR DÜNYA GÖRÜŞÜNE SAHİP,

İNSAN HAKLARINA SAYGILI , KİŞİLİK VE TEŞEBBÜSE DEĞER VEREN VERİMLİ KİŞİLER OLARAK YETİŞTİRMEK.

İLGİ , İSTİDAT VE KAABİLİYETLERİNİ GELİŞTİREREK GEREKLİ BİLGİ BECERİ ,

DAVRANIŞLAR VE BİRLİKTE İŞ GÖRME ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMAK SURETİYLE

HAYATA HAZIRLAMAK VE ONLARIN KENDİLERİNİ MUTLU KILACAK BİR MESLEK SAHİBİ OLMALARINI SAĞLAMAK.

BÖYLECE BİR YANDAN TÜRK VATANDAŞLARININ VE TÜRK TOPLUMUNUN REFAH VE MUTLULUĞUNU ARTTIRMAK;

ÖTE YANDAN MİLLİ BİRLİK VE BÜTÜNLÜK İÇİNDE İKTİSADİ , SOSYAL VE KÜLTÜREL KALKINMAYI DESTEKLEMEK VE HIZLANDIRMAK

VE NİHAYET TÜRK MİLLETİNİ ÇAĞDAŞ UYGARLIĞIN YAPICI VE YARATICI VE SEÇKİN BİR ORTAĞI YAPMAKTIR

BAŞARILI ÖĞRENCİ KİMDİR?

MLO MODELİNDE ÖĞRENCİ PROFİLİ

Bilimsel ve akılcı düşünme becerisine sahip

Araştırmacı ve sorgulayıcı

Ezberleyen değil bilgiye ulaşabilen

Bilgiyi kullanıp paylaşabilen

İletişim kurma becerilerine sahip

Teknolojiyi etkin kullanabilen

Kendini gerçekleştirmiş

İnsanlığın ortak değerlerini sahiplenmiş ,

Yaratıcı, üretken, takım çalışmasına yatkın bireyler




Öğrenci merkezli eğitim




Öğrencilerin

İlgilerini, isteklerini,

Becerilerini ve ihtiyaçlarını

dikkate alacak biçimde

Öğretim yaşantılarının düzenlenmesidir.

Öğrenci merkezli eğitimde amaç:

Öğrenciye kendi öğrenme profilini ve türünü keşfetmeyi ve böylece öğrenmeyi öğretmek olmalıdır.

Temel kavramlar öğrenmenin kendisi üzerine yapılandırılmalıdır.

ÖĞRENMENİN TEMEL ÖLÇÜTLERİ




Birey konuya ilgi duyarsa güdülenir ve öğrenme artar.

ÖĞRENMENİN TEMEL

ÖLÇÜTLERİ




Çoğu öğrenci bir kavramı sadece duyarak değil bu davranışın örnekle gösterilmesi ile öğrenir.

ÖĞRENMENİN TEMEL

ÖLÇÜTLERİ




Soyut kavram gerçek hayattan örneklenirse daha kolay öğrenilir.

ÖĞRENMENİN TEMEL

ÖLÇÜTLERİ




Olumlu ve rehberlik ağırlıklı değerlendirmeler daha etkilidir.




ÖĞRENMENİN TEMEL

ÖLÇÜTLERİ




Öğrenme eylemine duygunun eşlik etmesi öğrenmeyi arttırır.

Sınıf içi

uygulamalarda

Bu ölçütler esas alınmalı

Öğrenci merkezli eğitimi benimsemiş öğretmenlerin günlük öğretim planlarını bu ölçütler çerçevesinde yapılandırması gerekir.

DEĞİŞİM YA DA YENİLEŞME

Genellikle dirençle karşılaşır.

Zaman alan bir süreç gerektirir.

Genel eğilim ve alışkanlıklardan yanlış bile olsalar vazgeçilememektedir.

Müfredat Laboratuar Okullarında yönetici, öğretmen,öğrenci ve velilerin yeni sistemdeki rollerini kazanmada sorunlar yaşaması kaçınılmaz olacaktır.

STRATEJİLER




*Uygun fiziksel koşullar ve ortamlar

sağlanmalıdır.

*Öğrenci merkezli okul kavramını

destekleyen ölçütler benimsenmelidir.

*Öğrenci merkezli okul anlayışı

planlanmış bir süreç gerektirir.

STRATEJİLER

Müfredat,ders kitabı, öğretim materyalleri,

kılavuz kitaplar,

öğretim yöntem ve teknikleriyle

ölçme ve değerlendirme sistemi

yeniden yapılandırılır.

Öğrencilerin yaşam becerisi

kazanmaları ders dışı etkinliklerle

kazandırılır.

ÖĞRETMENİN ROLÜ

Hedef davranışlara ve o davranışın kazandırılacağı öğrenciye çevreyi hazırlama, düzenleme, ayarlama ve böylece öğrenci ile çevresi arasında gerekli etkileşimi sağlamadır.

Bunun için; yatay iletişimi benimsemiş, öğrencileriyle arkadaşça ilişkiler kurmuş ve öğretim yöntemlerini öğrenci merkezli anlayışla kullanan öğretmen rolünü gerçekleştirir.

ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM

YAKLAŞIMINI ESAS ALAN YÖNTEMLER




1- PSİKODRAMA YÖNTEMİ

2- BULUŞ YÖNTEMİ

3- İRONİ YÖNTEMİ

4- TARTIŞMA YÖNTEMİ

5- ARAŞTIRMA YÖNTEMİ

6- GÖSTERİ YÖNTEMİ

7- GEZİ, GÖZLEM VE İNCELEME YÖNTEMİ

8- DENEY YÖNTEMİ

9- SORU - CEVAP YÖNTEMİ




1-PSİKODRAMA YÖNTEMİ

Öğrenci duygularını eğiten, kişiliğinin sınırlarını genişleten, esnekleştiren bu yöntemde öğrenciler, yaşanmış veya yaşanması olası olaylar karşısında daha derin anlama, güzel davranışları daha benimseme becerilerini kazanır.




1-PSİKODRAMA YÖNTEMİ YETİŞMİŞ ÖĞRENCİ,

Yaşamında daha hoşgörülü, sevecen ve yardımseverdir. Durumu ve olayları sadece kendi cephesinden değil, karşı tarafın penceresinden de görebilir.

2-BULUŞ YÖNTEMİ

Önceden bilinmeyeni algılamak için düşüncelerin sentezlendiği bir yöntemdir. Öğrencilerin zihinsel çabalarını artırır. Öğrenilen bilgilerin daha kalıcı olmasını sağlar.Alışılmış bilgileri alışılmamış durumlar için kullanmayı öğretir.

Buluş Yöntemi İle Yetişmiş Öğrenciler, sosyal yaşamında yenilikçi, yeni teknolojileri kullanmayı çabuk benimseyen ve yaratıcı bireyler olurlar.

3-İRONİ YÖNTEMİ

Öğrenciye yaşamın alışılmışın dışında olayları da getirebileceğini ve buna hazırlıklı olunması gerektiğini öğretir.




İroni Yöntemi öğrencilerin, yaşamın karşısına çıkardığı sürprizleri daha kolay kabullenmesi ve kötü olaylar karşısında daha dayanıklı olmasını sağlar.

4-TARTIŞMA YÖNTEMİ

Tartışma, üyelerin yüz yüze bulunduğu bir grupta, bir liderin yönlendiriciliğinde, ortak ilgi duyulan bir konuda belli bir amaç doğrultusunda yapılan planlı ve sistemli bir etkileşim sürecidir.




Bir fikir ya da konuda birden fazla görüş ve yorum olabileceğini öğreten Tartışma Yöntemi, sınıfta demokratik bir ortam oluşmasını sağlar.




Tartışma yöntemini kullanarak yetişmiş öğrenci, farklı görüşlere karşı daha hoşgörülü olmayı, işinde ve sosyal yaşamında danışma ve fikir alış verişi yapmayı öğrenir.

Böylece yaşamında daha az yanlış yapar.

5-ARAŞTIŞMA YÖNTEMİ

Araştırma yöntemiyle öğretmen, öğrencilerin ilgisini çekecek sorunlar bularak öğrencilerden bu sorunları incelemesini ister.

Öğretmen, sorunla ilgili anlaşılmayan noktaları açıklayarak, inceleme sırasında ve sonuç çıkarma aşamasında öğrencilere yardımcı olur.

Araştırma yönteminin başlıca amacı, öğrencilere bağımsız düşünme becerisi kazandırmaktır.

Araştırma Yönteminde Dikkat Edilecek Noktalar:

1) Öğrencilerin veri toplama tekniklerini kontrol etme,

2) Düşünme soruları sorma,

3) Öğrencilerin yorum, açıklama yapması ve hipotez geliştirmesi,

Araştırma Yönteminde Dikkat Edilecek Noktalar:

4) Öğrencilerin topladıkları verilerden sonuç çıkarması,

5) Öğrencilerden ilke ve sonuçlarını başka durumlara uygulamalarının istenmesi,

Araştırma Yönteminde Dikkat Edilecek Noktalar:

6) Öğrencilerin düşünmelerini ve mantıklarını kontrol etmeleri,

7) Öğrencilere problem, çelişki vb. durumların sunulması ve bu durumlara göre değerlendirme yapmalarının istenmesi.

6-GÖSTERİ YÖNTEMİ

Öğrencilerin herhangi bir öğrenme konusunu, alanında usta olandan öğrenmesine dayanan bu yöntemde, öğrencide mükemmellik fikri gelişir.




Gösteri yöntemi ile yetişen öğrenci iş ve özel hayatında ürettiklerini vasat ve baştan savma değil mükemmel olarak yapmaya çalışır.

7-GEZİ, GÖZLEM VE İNCELEME YÖNTEMİ

Öğrenme etkinliğini okul dışına taşıyan, yani öğrenme çevresini genişleten bu yöntemde öğrenci varlıkların ve olayların gerçek yaşantılarını ve oluş nedenlerini yerinde öğrenir.

Varlıklar ve olaylar hakkındaki merakı artar, rapor tutmayı öğrenir.







Öğrencinin merak düzeyini yükselttiği için, Gezi, Gözlem ve İnceleme Yöntemiyle yetişen öğrenci gerçek yaşamında da çevresinde gördüklerinde ve okuduklarında ince ayrıntılara dikkat etmeyi öğrenir.

8-DENEY YÖNTEMİ

Bu yöntemde birden fazla duyu organı kullanarak öğrenme oluştuğu için, öğrenme daha kalıcı olmaktadır.

Öğrenci deney yaparken, işlem basamaklarına ve zamanlamaya uymayı öğrenir.




Öğrenci deney yaparken, ölçü ve miktar duygusu gelişir.

Bir çalışma sonunda bir verim elde etmeyi; neden sonuç ilişkisi kurmayı öğrenir.

Tüme varımcı düşünme becerisi kazanır.

Deney yöntemi ile yetişen öğrenci gerçek yaşamında kulaktan dolma bilgilere ve peşin hükümlere değer vermez.

İşini doğru zamanlama ve verim ilkesi doğrultusunda yapar.

9-SORU - CEVAP YÖNTEMİ

Bu yöntemle öğrenci sorgulamayı, yanlışları peşinen kabul etmemeyi öğrenir.

Edindiği bu beceriler bireye iş yaşamında işini daha iyi yapma bilincini kazandırır.

Soru - Cevap Yöntemi ile öğretmen soru sorarak, öğrencinin kendi yaşantısını yapılandırmasına ve örgütlemesine yardım eder.

Soru sormanın genel olarak işlevleri;

a) Öğrenci katılımını artırma.

b) Önceki öğrenmeleri gözden geçirme.

c) Bir konuda tartışma başlatma.

d) Öğrencilere yaratıcı düşünceyi öğretme.

e) Öğrenci yeteneklerini tanıma.

Olarak sıralanabilir.

Bu yöntemlerin dışında ;




a) Düşün-Eşleş-Paylaş

b) Kısa yazılar yazdırma

c) Kısa sınavlar yapma

d) Beyin fırtınası

gibi daha başka yöntemler de vardır.

Yapılan öğrenme etkinliğine öğrencinin katılımını ve yaptığı şeyler hakkında düşünmesini sağlayan bu yöntemler, öğrencilerin zihinsel süreçlerini harekete geçirmektedir.

Geleneksel olmayan bu yöntemlere öğretmenler ve öğrenciler başlangıçta çekingen yaklaşabilirler.

Ancak geçiş dönemi sıkıntılı olmakla birlikte, bu yöntemlerin gerekliliğine olan duyarlık düzeyi arttıkça, çevrede bu yöntemleri kolaylaştırıcı bol miktarda malzeme bulunduğu ve gerçekleştirme düzeyinin çok yüksek olduğu görülecektir.

ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM

PSİKOLOJİSİ
















İLKELERİ

1

ÖĞRENME SÜRECİNİN DOĞASI

Öğrenme, bireyin kendi algıları, düşünceleri ve duygularından süzerek edindiği bilgi ve deneyimlerden anlamı keşfetmesi ve yapılandırması sürecidir.

2

ÖĞRENME SÜRECİNİN AMACI

Her öğrenci, elde ettiği verilerden bir anlam yaratmak, bunu gözden geçirmek ve diğerleri için anlaşılır hale getirmek üzere çaba gösterir.

3

BİLGİNİN YAPISI

Her öğrenci daha derin bir anlama etkinliğini yapılandırmak için eski ve yeni bilgileri arasında özgün bağlantılar kurar.

4

BİLİŞ BİLGİSİ (metacognition)

Öğrenci, nasıl düşüneceğini planlayıp, gözlemleyip, değerlendirerek, sorgulayıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirir.

5

GÜDÜLEMENİN ÖĞRENMEYE ETKİLERİ

Öğrencinin kontrol düzeyi, sorumluluk duygusu, hedefleri, ilgi alanları, yeterlikleri ve beklentileri başarma güdüsünü besleyen etmenlerdir.

6

ÖĞRENME İÇİN İÇSEL GÜDÜ

Her öğrenci doğal bir öğrenme eğilimine sahiptir. Bu eğilim olumsuz deneyimlerle engellendiğinde öğrenme zorlanmaya başlar.

7

GÜDÜ ARTIRICI, ÖĞRENMEYİ GELİŞTİREN ÖDEVLER

Merak, yaratıcılık ve kompleks düşünmeyi harekete geçiren güvenilir ödevler verildiğinde öğrenci giderek zorlaşan ödevler yapmaya güdülenir.

8

ÖĞRENMENİN GELİŞİMSEL DOĞASI

Her birey farklı zamanlarda, farklı gelişim adımları boyunca ilerleyerek gelişir.

9

SOSYAL VE KÜLTÜREL ÇEŞİTLİLİK

Farklı özgeçmiş, ilgi ve değerlere sahip bireylerin birbirleri ile etkileşimi, öğrenmeyi kolaylaştırır.

10

OLUMLU İLİŞKİLER

Öğrencilerin birbirine destek olması , ilgi ve saygı göstermesi gibi olumlu ilişkiler öğrenmeyi artırır.

11

BİREYSEL FARKLILIKLAR

Her öğrenci kalıtsal olarak taşıdığı genler ve çevresel etmenlerin bir araya gelmesi ile şekillenir ve bu nedenle öğrenmeye karşı farklı yetenek tercih ve eğilimlere sahiptir.

12

BİLİŞSEL SÜZGEÇLER

Her öğrenci yeni fikirleri inanç, anlama, yorumlama ve tutum süzgeçlerinden geçirerek işler ve benzersiz bir anlama yaratır. (Alexander ve Murphy 1993)

Hiç yorum yok: