Düşünme Biçimleri
Eleştirel
Düşünme
Problem
Çözme
Yaratıcı
Düşünme
ÖNLEM AL
PLANLA
UYGULA
KONTROL ET
PUKÖ DÖNGÜSÜ
YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır
DEVAMI
YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır
17- ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Düşünce ve önerilerin belirli bir düzen içinde sunulması ve sistematikleştirilmesi için kullanılan bir yöntemdir. “Şapkalar” düşüncelerin ayrıştırılması için kullanılan bir semboldür. Şapkaların rengi değiştikçe rengin simgelediği düşüncelerin belirli bir düzen içinde aktarılır.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniğinin Avantajları 1. Bir konu üzerinde daldan dala atlanarak belirtilen görüşler bir sisteme sokulmuş olur.
2. Fazla zaman kaybı önlenir.
3. Bir karara varma ve sonuçların ortaya çıkması kolaylaşır.
DEVAMI
Tehlikeler (kötümser şapka)
Görüşülen konunun riskleri, gelecekte doğuracağı problemler, eleştiriler ortaya çıkar.
YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır
Beyaz Şapka :Net bilgiler (tarafsız şapka)
Görüşülen konu ile ilgili net bilgiler, sayılar, araştırmalar, kanıtlanmış veriler ortaya konur.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği nasıl uygulanır:
Kırmızı Şapka : Duygular (duygusal şapka)
Görüşülen konu ile ilgili olarak, kişilere hiçbir dayanağı olmadan hislerini söyleme şansı verir.
Siyah Şapka :
DEVAMI
YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır
Sarı Şapka :Avantajlar (iyimser şapka) O işin avantajları ortaya konulur. Getirileri gözönüne alınır.
Yeşil Şapka : Yaratıcılık (yenilikçi şapka)
Konuyla ilgili alternatifler araştırılır. Yaratıcılık ön planda tutulur ve toplantıya katılanların yaratıcı olmaları teşvik edilir. Önemli olan fikrin saçma olup olmaması değil, orijinal, yeni, üretken olmasıdır.
Mavi Şapka :Sonuçlar (serinkanlı şapka) Düşünce sistematize edilir. Toplantının sonuçları ortaya çıkarılır, durum analizi yapılır ve özetlenir.
YÖDGED Bilgi paylaşıldıkça çoğalır
KAYNAKÇA
Cafoğlu, Zuhal, Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi, Avni Akyol Ümit Kültür ve Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul, 1996
Ensari Hoşcan,21. Yüzyıl Okulları İçin Toplam Kalite Yönetimi, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1999
Karip, Emin, Grup süreçleri ve Gelecek Tahminleri, Yüksek lisans Ders Notları, Gazi Üniversitesi, Ankara, 1999
NETAŞ’ın Temel Yaklaşımlarının Tanıtımı, İnternet sayfaları, 2000
ERDEMİR, Kalite Güvence Müdürlüğü, TKY Seminer Notları
Sert Hilmi, Ders Notları.
10 Haziran 2008 Salı
Düşünme Biçimleri
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder