BİLGİ
TOPLUMUNDA
EĞİTİMİN ANLAMI
TARIM
TOPLUMU
1- DEĞERLERİN DEĞİŞMESİ
SANAYİ
TOPLUMU
BİLGİ
TOPLUMU
İtici Güç
Temel Fonksiyon
Tarım Toplumu: Arazi
Emek
Bilgi Toplumu: Bilgi
Sanayi Toplumu: Makine
İşgücü
Beyin gücü
Sanayi Toplumu ile Bilgi Toplumu arasındaki fark bir derece farkı mı yoksa tür farkı mıdır?
Bilgi Toplumuna geçişin temelinde ne vardır?
Bilimsel bilgi birikimi 3-5 yıl içerisinde ikiye katlanmaktadır.
Bilgisayarların hız ve kapasite olarak ikiye katlanma süresi 6 aydır.
Başlangıç
1910
1970
1985
?!.....
Eğitimli insanın tanımı
2- BİLGİ TOPLUMUNDA NELER DEĞİŞTİ?
Öğrenme ve öğretme biçimleri
Bilgi tabanı (ne öğrendiğimiz ve öğreteceğimiz)
3- ÖĞRENME VE ÖĞRETME
Yeni bilgiler;
Öğrenmenin parmak izi kadar kişiye özgü bir olgu olduğunu,
Herkesin öğrenme tür, hız ve kapasitesinin farklı olduğunu,
Ayrıca
Benlik ve Ahlak Gelişimi ön plana çıkmaktadır.
Uygun öğrenme olanağı sağlandığında öğrenemeyecek birey olmadığını otaya koymaktadır.
ÖĞRETMENİN YENİ KONUMU
BİLGİ AKTARAN
ÖĞRETİRKEN ÖĞRENEN
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde daha değişik yöntemler kullanılmadır.
Öğretimde öğretmenlere daha çok tercih hakkı tanınmalıdır.
Öğrenme ve Öğretmede ODAK
Beynin iki yarısı
Beynin sağ (sol) tarafı dumura uğradığında vücudun sol (sağ) tarafı; felç olmaktadır.
Beynin hangi kısmı hangi tür zihinsel etkinlikleri yönetmektedir?
Hayal gücü
Renk
Müzik
Ahenk
El Becerileri
ve benzerleri
4- BEYNİMİZ VE ÖĞRENME
Matematik
Dil
Mantık
Analiz
Yazmak
ve benzerleri
4.2 Dört Çeyrek Daireli Zihinsel Tercih Modeli
Mantıksal Olgusal Eleştirel
Analitik
Nicel
Görsel
Sezgisel
Yenilikçi
Kavramsal
İmgesel
Yapısal
Ardışıkçı
Planlı
Organize
Ayrıntıcı
İlişkisel
Duygusal
Duyusal
Spiritüel
Hisli
A Analitik
B Ardışık
D Görsel
C Sosyal
Ayrıntıları sever.
Bireysel Tercihler
Kişilik
Avukat
Mühendis
Teknisyen
Bankacı
Doktor
Bilgisayar uzmanı
İstatistik
Meslekler
Otoriter
Akademik
Materyalist
Gerçekçi
“Entel”
ANALİTİK DÜŞÜNENELERİN ÖZELLİKLERİ
Teori üretmeye bayılır.
İnsanlardan çok “şey”lerle ilgilenir
Ders Kitaplarını severek okur.
Planları oldukça ayrıntılıdır.
Bireysel Tercihler
Kişilik
Planlamacı
Bürokrat
Yönetici
Muhasebeci
Meslekler
Gelenekçi
Bürokrat
İş bitirici
Göreve düşkün
Titiz
ARDIŞIK DÜŞÜNENELERİN ÖZELLİKLERİ
Hiç üşenmeden kullanma kılavuzunu sonuna kadar okur.
Planladığı bir işi gerçekleştirmek için güzel bir arkadaş toplantısını terk edebilir..
Dokunma, tatma ve koklama gibi duyusal girdilere önem verir.
Bireysel Tercihler
Kişilik
Öğretmen
Hemşire
Sosyal Hizmet Uzmanları
Müzisyenler
Meslekler
Takım Çalışmasına önem verir.
Konuşmayı çok sever.
Değerlerle ilgilidir.
SOSYAL DÜŞÜNENELERİN ÖZELLİKLERİ
İnsanları tanımak için çaba sarf eder
Kitapların önsözlerini mutlaka okur.
Ayrıntılardan çok bütüne önem verir.
Bireysel Tercihler
Kişilik
Güzel Sanatlar
Mimarlık
Tıp
Fizik
Edebiyat
Meslekler
Girişimci
Yaratıcı
Araştırıcı
Kaşif
Birleştirici
GÖRSEL DÜŞÜNENELERİN ÖZELLİKLERİ
Mantıktan çok sezgisine güvenir.
Aykırı düşünmeye ve bu tür sorulara bayılır.
İse ?
Ne ?
Nasıl ?
Niçin ?
DENEYİMSEL
(Hissederek Öğrenme)
DÜŞÜNÜMSEL
(İzleyerek Öğrenme)
KAVRAMSAL
(Düşünerek Öğrenme)
DENEYSEL
(Yaparak Öğrenme)
5- ÖĞRENME YÖNTEMLERİ
5.2 ÖĞRENME ŞEKİLLERİ VE BİLİŞSEL DÜZEYLER
Düşünme
Kavrama
Beceri
Bilgi
DENEYİMSEL
(Hissederek Öğrenme)
DÜŞÜNÜMSEL
(İzleyerek Öğrenme)
KAVRAMSAL
(Düşünerek Öğrenme)
DENEYSEL
(Yaparak Öğrenme)
6-DUYGUSAL ZEKA
Özdenetim, azim, sebat ve kendini harekete geçirebilme gibi yetenekleri ifade etmek için kullanılmaktadır.
Duygusal zeka yetenekleri:
ÖZBİLİNÇ: Kendini tanıma, duyguları oluşurken fark edebilme, duygusal zekanın temelidir. "Gerçek duygularımızı fark edemememiz bizi onların insafına bırakır."
DUYGULARI İDARE EDEBİLMEK: Kendini yatıştırma, yoğun kaygılardan, karamsarlıktan ve alınganlıklardan kurtulma yeteneklerini ifade eder.
Duygusal zeka yetenekleri:
KENDİNİ HAREKETE GEÇİRMEK: İnsanın kendini bir amaç doğrultusunda toparlayabilmesini ve bir noktada yoğunlaşabilmesini ifade etmektedir. Kendine hakim olmak, fevri davranışları zapt etme.
EMPATİ: Başkalarının duygularını anlamak insanlarla sağlıklı ilişki kurmak ve sürdürmek için en temel beceridir. "Empatik kişiler başkalarının neye ihtiyacı olduğunu, ne istediğini gösteren belli belirsiz sosyal sinyallere karşı daha duyarlıdırlar."
İLİŞKİLERİ YÜRÜTEBİLMEK: "İnsanlarla sürtüşmesiz bir ilişki sürdürmek" bu alanda yetenekli insanların en önemli görünür özelliğidir.
7-Öğretimde Yeniden Yapılanma
Öğretimde Yeniden yapılanma esasları:
1. Düşünmeyi Öğrenme: Çok yönlü, soyut, eleştirel, yapıcı, bağımsız, mantıklı ve analitik düşünme yetenekleri.
DEVAMI
2. Bilgiyi Kullanma: Bilgiyi kullanma ve ondan yeni bilgi üretme yeteneği
Öğretimde Yeniden Yapılanma
3. Problem Çözme: Problemleri tanılama, tanımlama, çözümler üretme ve uygulama, değerlendirme yeteneği.
4. Bireysel Çalışma. Kendi başına bir sorun üzerinde odaklanabilme ve derinliğine çalışabilme ve sonuç/ürün üretebilme yeteneği.
Öğretimde Yeniden Yapılanma
5. Benlik kavramı geliştirme: Kişinin kendisini değerli bir insan olarak hissetmesi, kapasitesine güvenmesi ve farklılıklara değer vermesi.
6. İletişim Becerisi. Kendini ifade etme ve başkalarıyla sağlıklı ilişki kurma ve sürdürebilme.
8. BİLGİNİN DOĞASI VE EĞİTİMDE KULLANILIŞINA İLİŞKİN KABULLENMELER
Bilgi geçicidir.
Eğitim, konuları derinliğine anlayabilmek için verilir.
Bilgi, yeni bilgi üretmek için edinilir.
Bilgilenme, öğrenci ve formal bilim dallarının etkileşimiyle gerçekleşir.
Eğitimin amacı çok yönlü zeka gelişimini sağlamaktır.
Bilgi kesindir.
Eğitim, öğrencilere ansiklopedik bilgi kazandırmak için verilir.
Bilgi, gelecekte kullanmak için edinilir.
Bilgilenme, formal bilimin öğrenciye aktarılmasıyla gerçekleşir.
Eğitimin amacı sadece sayısal ve sözel zekayı geliştirmektir.
GELENEKSEL
ÇAĞDAŞ
9- TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
“Kalite asla bir tesadüf değildir; kalite daima üstün bir amacı benimsemiş olmanın, içtenlikle çaba göstermenin, akıllıca bir yön tutmanın ve becerikli bir uygulamanın sonucudur. Kalite pek çok alternatif arasındaki akıllıca seçimi temsil eder.”
Üstün bir amaç gütmek
İçten çaba göstermek
Akıllı bir yön tutmak
Becerikli bir uygulama gerçekleştirmek
“DÜNYA PİYASASI 5 BİLGİSAYARDAN FAZLASINI KALDIRAMAZ” T. Watson, IBM Y.K. Başkanı, 1943
9.2 AKILLI YÖN TUTMAK
“HİÇ KİMSENİN EVİNDE ÖZEL BİLGİSAYARA GEREK YOKTUR.”
Ken Olsen, Digital Bilgisayar, Y.K. Başkanı, 1977
“ÖNÜMÜZDEKİ 50 YILDA BİLGİSAYARLARIN AĞIRLIĞI 1,5 TONA İNECEKTİR.”Popular Science Dergisi, 1950
“HAVADAN DAHA AĞIR BİR CİSMİN UÇMASI MÜMKÜN DEĞİLDİR.” Lord Kelvin, Kraliyet Akademisi Başkanı, 1895
“ŞİMDİYE KADAR İCAT EDİLMESİ GEREKEN HERŞEY İCAT EDİLMİŞTİR.” Charles Due, ABD Patent Ofisi Direktörü, 1899
Şekil:1 Batı’da Yaygın Olan Buluş Yaklaşımının Normal Seyri
Zaman
10 TKY’nin Arkasındaki Zihniyet: KAİZEN
Şekil:2 Gerçekte Buluş Yaklaşımı
Zaman
KAİZEN (SÜREKLİ İYİLEŞTİRME)
Şekil:3 Sadece Buluş Yaklaşımı
Zaman
KAİZEN
Bulu
Buluş
Gerçekleşen Seyir
Olması Gereken ( Standard)
Mevcudu Sürdürme
Olması Gereken ( Standard)
Gerçekleşen Seyir
Buluş
Buluş
Mevcudu Sürdürme
Şekil:4 Buluş Artı KAİZEN
Zaman
KAİZEN
Buluş
Yeni Standard
KAİZEN
Buluş
Yeni Standard
KAİZEN
KAİZEN ve BULUŞ YÖNTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRMASI
GELİ
ŞME
ZAMAN
BULUŞ YAKLAŞIMI
KAIZEN YAKLAŞIMI
Japonlar:
Noksanlık duygusu, tatmin olmama
TKY’nin Arkasındaki Zihniyet: KAİZEN
Batı:
Kendine aşırı güven
Türkiye “İki günü denk olan zarardadır."
“Damlaya damlaya göl olur”
“Boynuz kulağı geçer”
“Bir lokma bir hırka”
“Az olsun benim olsun”
“Azıcık aşım kaygısız başım”
10- VİZYON
Vizyon geliştirme mevcut durumu sorun olarak görmek demektir.
DEVAMI
Vizyon, gelecekte ulaşılmak istenen hedeflerin gerçeğe uygun düşlerini kurabilmektir. Önemli olan, insanın bu düşlerini eylem ve etkinliklerinde itici bir güç olarak kullanabilmesidir.
Vizyon, yaratıcı bir gerilim yaşamaktır. “Etkili kişiler bir yanda mevcut gerçekliği açıklıkla görmeye bağlılıklarını sürdürürken, diğer yanda vizyonlarını da koruyabilenlerdir.”
10.1 VİZYON NEDİR?
Vizyon, kendi geleceğini yaratmaktır. İnsan, düşünce ve eylemleriyle kendi geleceğini biçimlendirebileceğine, inandığında vizyon bir güç kazanır.
Vizyon gelecekle ilgili “tahminler yapmak değil, kararlar almaktır”.
Vizyon, somut bir gelecek görüntüsüdür; gerçekleşmesini görebileceğimiz kadar yakın, ancak yeni bir gerçek için yapılanmanın hayranlığını uyandıracak kadar da uzaktır.
Vizyon, gerçekliği yeniden kurgulamaktır.
10.2 VİZYON VE DEĞERLER
Vizyon, sahip olduğumuz değerlerin gösterdiği yoldur.
“Biz vizyon yaratmayız, onlar sahip olduğumuz değerlerin bir sonucu olarak ortaya çıkarlar”.
Herkesin inanarak paylaştığı, gerçekleştirilebilir bir vizyon ilham ve enerji kaynağıdır.
Vizyonlar içimizdeki değerlerin çizdiği gelecek tasarımlardır. Vizyonlar deneyimlerimize, özlemlerimize ve yeteneklerimize bağlıdır, onlardan doğar.
Temel Değerlerin Eyleme Dönüşmesi
Misyonsuz vizyon bir ütopyadan ibarettir.
“Muasır medeniyetler seviyesine erişmek” herkesi heyecanlandıran, bir çoğumuzun enerjisini harekete geçirebilecek bir vizyondur.Ancak, vizyon misyona dönüşmediğinde, uzun ve kısa vadeli hedefler çizilerek doğru adımlar atılmadığında heyecan kaybolmaktadır.
TEMEL
DEĞERLER
VİZYON
MİSYON
POLİTİKALAR
EYLEMLER
Vizyon, insanın geleceğini bugünden zihninde şekillendirip, o yolda yürümeye başlamasıdır.
11. YENİ BİR EĞİTİM VİZYONU
Eğitimdeki herkes okulun varlık sebebini çok iyi bir şekilde sorgulamak ve kendi cevabını bulmak zorundadır:
Okul, insanlardan bazılarını bazı pozisyonlara hazırlamak için mi vardır? Herkesi ulaşabileceği en üst noktaya çıkarmak için mi?
Okulların görevi insanları belli kriterlere göre seçip üst eğitim kurumlarına aktarmak mıdır? Her insana sahip olduğu yetenek ve ilgileri doğrultusunda eğitim vermek midir?
12-ÖĞRENEN LİDER
Öğrenen liderin en büyük özelliği “Gerçekliği yeniden tanımlama”dır.
ÖĞRENEN LİDERİN ÖZELLİKLERİ:
Gerçekliği ve kendisini olduğu gibi algılayabilme ve sezgi.
Değişim ve değişimin getirdiği yeni öğrenmeler için kendini motive edebilme.
Sürekli değişim ve onun getirdiği yeni öğrenmelerin doğurduğu sürekli gerilime dayanabilme.
13 DÖNÜŞÜMÜ YÖNETMEK
Kâşif
Öncü
Göçebe
Statükocu
Sabotajcı
13.1-DÖNÜŞÜME İLİŞKİN TUTUMLAR
Kâşif
Değişiklikler peşinde koşan, gözleri hep gelecekte, sürekli daha iyinin, daha mükemmelin arayışında, asla mevcutla yetinmeyen insanlardır.
Bu insanlar “kişisel menkıbelerini” yaşamak isterler. Nasıl ulaşacaklarını bilmeseler de, nereye gitmek istediklerini bilirler. Kâşifleri motive eden şey yeni fikirlerdir.
DÖNÜŞÜME İLİŞKİN TUTUMLAR
Öncü
Maceracı ve risk almayı seven, ancak onların, yeni bir şeyi denemeleri için, denenmeye değer olduğu güvencesine ihtiyaçları vardır. Öncüler, yeni durumun mevcuttan daha iyi olacağına inanmakla motive olurlar.
DÖNÜŞÜME İLİŞKİN TUTUMLAR
Göçebe
Göçebeler cesur, fakat maceracı olmayan insanlardır. Göçebelerin yapacakları şeyin girecekleri zahmete değer olduğuna ikna edilmeleri gerekir.
Göçebeler başka bir yere taşınmak için oranın daha iyi olduğunun garantisini ve oraya nasıl gidileceğinin kesin bilgisini almadan adım atmazlar. Ayrıca bu yolculukta yalnız olmadıklarından da emin olmak isterler.
DÖNÜŞÜME İLİŞKİN TUTUMLAR
Statükocu
Dönüşümü istemeyen herkesin dönüşüme karşı değildir. Statükocular, çoğunluk veya yakın arkadaşları dönüşümün yanında yer alana kadar kervana katılmayacaklardır.
Bazı statükocular hiç bir zaman dönüşümü desteklemeyecek, bazıları da ancak kâşifler, öncüler ve göçebelerden sonra kervana katılacaktır “Bazıları ise yeni dünyaya sadece ziyaret için geleceklerdir”.
DÖNÜŞÜME İLİŞKİN TUTUMLAR
Sabotajcı
Sabotajcılar kâşiflere benzer niteliklere sahiptirler. Her ikisi de “yalnız süvarileri” oynamaktadırlar. Kâşiflerle sabotajcılar arasındaki fark, ilk gruba girenler herkesin gitmekten korktuğu yere giderken, ikincilerin herkesin geride kalmaktan korktukları zamanda geri kalmalarıdır. Grubun dışında kalmak sabotajcıları korkutmaz, aksine motive eder.
Otoritesi kendisindendir.
YÖNETİCİ
LİDER
Otoritesi statüsünden kaynaklanır.
Astlarını yetkilendirir.
Katılımı vurgular.
Planlara aşırı bağlıdır.
Alternatif yaklaşımlara açıktır.
Belirlenmiş amaçlara hizmet eder.
Yeni amaçlar ortaya atar.
Doğru işi yapar.
Güveni esas alır.
Yetkileri kendisinde toplar.
Yenilik peşindedir.
Yönetir.
Yönlendiricidir.
Kontrolü vurgular.
İşi doğru yapar.
İtaati vurgular.
Mevcut düzeni sürdürür.
14. KARŞILAŞTIRMALI YÖNETİCİLİK VE LİDERLİK ÖZELLİKLERİ
Hatasını kabul etmez, hata yapanı da affetmez.
Hatasını itiraf eder, hata yapanı affeder.
GERÇEK LİDER
SAHTE LİDER
Ekibini korur.
Kendinden başkasını düşünmez.
Herkesin potansiyelinin ortaya çıkmasına rehberlik eder.
Herkesin kendisi gibi davranmasını ister.
Sorunları basite indirger.
En basit sorunu bile karmaşık hale getirir.
Sevincini ve kederini personeliyle paylaşır.
Sevincinde neşesinden, kederinde gazabından yanına yaklaşılmaz.
Personeliyle beraber olmaktan rahatsızlık duyar.
Konuşmaya bayılır.
Bilgiyi yayar.
Bilgiyi saklar.
Başarıları ekibiyle kutlar.
Başarıları kendine mal eder.
Dinlemesini bilir.
Personeliyle beraber olmaktan mutluluk duyar.
15 GERÇEK LİDER - SAHTE LİDER KARŞILAŞTIRMASI
DEVAMI
Kriz anında panik yapar ve kontrolü kaybeder
Kriz anında soğukkanlı ve rahattır
GERÇEK LİDER
SAHTE LİDER
Onunla çalışmak bir zevktir.
Onunla çalışmak bir eziyettir.
İnsanlara adil davranır
Adaletsizdir.
Sözünün eridir.
Sözünü tutmaz
İşe zamanında gelir-gider.
İşe geç gelir erken gider
Kendisiyle gurur duyar.
Soğuk ve riyakardır.
İnsanlara güvenir.
Kimseye güvenmez.
Personeline zaman ayırır
Kendisine ulaşmak zordur.
Sıcak ve samimidir.
Ekibiyle gurur duyar.
15 GERÇEK LİDER - SAHTE LİDER KARŞILAŞTIRMASI
Başarısını personelinin güçlü yanlarıyla açıklar.
Başarısızlığına personelinin zayıf yanlarını bahane eder.
10 Haziran 2008 Salı
EĞİTİMİN ANLAMI
Etiketler:
EĞİTİMİN ANLAMI
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder