SINIF YÖNETİMİ
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME
Prof. Dr. Mustafa ERGÜN
Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
4
Yeni Davranış Oluşturma ve İstenmeyen Davranışları Değiştirme
( Develop a new behavior and Behavior Modification)
Öğrencilerinin davranışlarını değiştirmek isteyen bir öğretmen, önce kendi davranışlarını gözden geçirip değiştirmeye istekli olmalıdır.
Eğitim, öğrencilerde istenilen davranışların zorlama olmadan oluşturulması, istenmeyen davranışların değiştirilmesidir.
Davranışlarımızın Kökeni
Öğrenme: Davranışlarımızın büyük çoğunluğu tecrübe ve zihinsel öğrenme sonucu oluşmuştur.
Kalıtsal faktörler: Bazı davranışlarımız ya kalıtsal özelliklerimize veya içgüdülerimize bağlıdır.
Davranış oluşturma ve değiştirme, büyük ölçüde öğrenme psikolojisi akımlarının görüşlerine bağlıdır.
Koşullanmacılar
Sosyal öğrenmeciler (taklitçiler)
Bilişsel öğrenmeciler
Davranış Değiştirmenin Prensipleri:
Olumlu Pekiştirme (Reinforcement):
İstenen davranışı sürdürür ve geliştirir
Öğrenciyi övme, ödüllendirme, gülümseme
İçsel ve dışsal pekiştireç
Öğretmen-öğrenci iletişiminin esas özelliği bu olmalı
Güçlü! Davranış ve öz-benlik üzerinde olumlu etkisi var
Olumsuz pekiştirme ve cezalandırma:
İstenmeyen davranışı söndürür, azaltır
Görmezden gelme, pekiştireci geri çekme
Hoş olmayan bir sonuç sunma
DİKKATLİ KULLAN!
Kişiye yönelik olmasın!
Olumsuz çekişmelere neden olur.
Davranış Değiştirmede Metotlar
Bazı aşırı durumlarda tıbbi tedavi teknikleri kullanılır.
Sınıfta klasik ve operant şartlanma ve sosyal öğrenme (modelleme) teknikleri kullanılır.
Eğer düşüncelerin davranışlarımızı yönlendirmesi isteniyorsa, bazı bilişsel öğrenme metotları kullanılır.
ÖĞRENCİ DAVRANIŞINI DEĞİŞTİRMENİN ANAHTARI:
Yaptığı yanlış hareketi niçin yaptığını belirle.
Pekiştireçleri kaldır veya olumlu pekiştireçlerle hareketi düzeltmeye çalış.
Problem davranışlar
Her okulda vardır
Yoğunluğu değişiktir
Neden olan değişkenlerle bağlantılıdır
Her toplulukta endişe yaratır
Sınıf dışı faktörler
Sınıf içi düzen
Öğrencinin kendisi
Okul Yönetimi ve düzeni
Sorun davranışların
kökenleri ve
çözüm yerleri
٭
Davranış Değiştirme Teknikleri
Yeni bir davranış geliştirme
Bir davranışı güçlendirme
Oturmuş bir davranışı sürdürme
Uygun olmayan davranışı durdurma
Duygusal davranışları değiştirme
Yeni bir davranış geliştirmek
Başarılı Yaklaşım Prensibi
Öğrenciyi daha önce hiç yapmadığı veya çok az yaptığı bir tarzda yetiştir, istediğin davranışa ulaşıncaya kadar başarılı adımları ödüllendir.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Sürekli Pekiştirme Prensibi
Çocuğun daha önce göstermediği bir davranış geliştirmek için, her doğru davranıştan sonra hemen bir ödül ver.
Olumsuz Pekiştirme Prensibi
Öğrencinin, istenilen şekilde davranarak hoş olmayan bir durumdan sakınmasını veya hareketi geliştirerek düşmanca bir ortamdan kaçmasını sağlamak.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Yeni bir davranış geliştirmek
İpucu Prensibi
Öğrenciye, yanlış yapmasını beklemeden, zamanında bir ipucu vererek doğru davranmasını sağlamak..
Pekiştirmeyi Azaltma Prensibi
Öğrencideki yerleşmiş iyi bir davranışı ödülsüz veya az ödülle sürdürmek için, doğru davranıştan önce uzunca bir süre doğru tepkiler vermeli.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Yeni bir davranışı güçlendirmek
Değişik Pekiştireçler Prensibi
Çocuğun belli bir hareketini geliştirmek veya artırmak için, çocuk belirli aralıklarla ödüllendirilmelidir.
Değiştirme Prensibi
Bir davranışı artık kontrol edemeyen ve sürdüremeyen bir ödülün yerine, tam o ödül verilmeden önce yeni ve daha etkili bir ödülü koyunuz.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Var olan bir davranışı sürdürmek
Söndürme Prensibi
Çocuğun bir hareketini engellemek için, ortamı, istenmeyen davranışı yaptıktan sonra ödül almayacak şekilde düzenleyiniz.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Uygun olmayan bir davranışı durdurma
Doyum Prensibi
Bir çocuğun istenmeyen bir hareketini durdurmak için, ondan usanıncaya kadar yapmasına karışmamak, ilgilenmemek bir yoldur.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Uygun olmayan bir davranışı durdurma
Alternatif Davranış Prensibi
İstenmeyen bir davranış yerine, ona zıt alternatif bir davranışı ödüllendirme.
Tepkinin Maliyeti Prensibi
Bir hareketi önlemek için, davranıştan sonraki hoş uyaranı kaldır. Tepkinin maliyeti düşmanlık ve saldırı olacağı için, davranış tekrarı azalır.
Kaçınma Prensibi
Çocuğun bir ortamdan kaçınmasını istiyorsanız, o durumu veya temsili şeklini ona yaşatınız.
Davranış Değiştirme Teknikleri
Duygusal Davranışları Değiştirme
Korkuyu Azaltma Prensibi
Bir çocuğun nedensiz korkularını yenmesi için, o korktuğu ortam veya nesneyi hoş, güvenilir, rahat ve ödüllendirilmiş bir ortam haline getirin.
Uyanık olmak
Sınıfta tetikte bulunmak ve ortaya çıkabilecek yanlış davranışları çıkmadan önlemek. Adeta “başının arkasında da bir gözü olmak”. Bu tutum, öğretmenin doğru öğrencilerle ilgilenmesine de fırsat sağlayacaktır.
Aynı anda birden fazla iş yapmak
Sınıfta uyanık ve tetikte olmanın ön-şartı, aynı anda birden fazla şey ile meşgul olabilmektir. Öğretmen bir yandan dersini anlatırken bir yandan da disiplin sorunlarını çözebilmelidir. Beden dilini de etkili olarak kullanabilmelidir.
Öğretmen cezaları
Eğer öğretmen sınıfın yapısını ve özelliklerini göz önüne almadan öğrenciyi cezalandırısa, bu sınıf için de öğrenci için de son derece yıkıcı olur.
Öğretmen övgüsü
Öğretmenin öğrencileri övmesi son derece iyi seçilmiş sözcük ve ifadelerle olmalı, empati ve takdir taşımalıdır. Yoksa öğrenci başarısı ve sınıf kontrolu üzerinde etkili olmaz.
Öğretmen eleştirisi
Öğretmen eleştirisi, çocukların sosyo ekonomik ve kültürel özelliklerine bakılmadan yapılacak olursa, başarı ve sınıf kontrolu üzerinde olumsuz etki yapar.
Özel Öneriler:
(“Küçük Şeyler”)
Öğrencileri selamla.
Kendini sınıfın lideri gibi kabul et.
Öğrencilerin olumlu sınıf kuralları belirlemelerini teşvik et.
Dikkat dağılmasını önle.
Sınıfı, öğrencileri yöneteceğin şekilde düzenle
Onları meşgul et.
Uyanık ol!
Sınıfta gerekli malzemeleri temin et ve onları en iyi şekilde düzenle.
Konular arasında düzgün geçişler planla
İşaretler geliştir ve kullan
Yapıcı geri bildirimlerde bulun
Öğrenci sorumluluğunu cesaretlendir
Öğrencilerle kişisel ve özel ilişkiler de kur
4 Haziran 2008 Çarşamba
SINIF YÖNETİMİ
Etiketler:
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME,
SINIF YÖNETİMİ
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder