Pdrgrup Canlı Online Slayt Arşivinde Bulunmaktasınız. Hertürlü slaytı ve sunumu online izleyebilir ve indirebilirsiniz...
naciye kasik.08.2004
KORUYUCU ETMENLER
naciye kasik.08.2004
Koruyucu etmenler
Koruyucu etmenler olarak rol oynayan bazı beceriler ve yeterlikler
Yaşam becerileri adı da verilir
Bu beceriler
başa çıkma,
sosyal ve iletişim becerileri;
problem çözme, karar verme ve çatışma çözme becerileri olarak özetlenebilir
Kendilik değerini artırma
naciye kasik.08.2004
Koruyucu etmenler
İyi bir önleme programında yaşam beceriler eğitimi vardır
kişiler arası iletişim,
bilişsel değişim,
akademik zorluklarla başa çıkma,
stresle başa çıkma,
sağlıklı, kalıcı ilişkiler kurabilme,
iyi kararlar verme
naciye kasik.08.2004
Yaşam becerileri
Yaşam becerileriyle sosyal becerileri aynı anlamda kullananlar
Yaşam becerilerini daha geniş olarak ele alanlar,
Yaşam becerilerini sosyal beceriler ve kendilik değeri olarak özetleyenler var
naciye kasik.08.2004
Okul yaşamı becerileri
Kendi kendine çalışma becerileri,
Mesleki karar verme becerileri,
Grup etkinlikleri becerileri,
Sağlığı sürdürme becerileri ve
Akranlarla iletişim kurma becerileri.
naciye kasik.08.2004
Ne zaman, nasıl?
Yaşam becerileri eğitimlerinin ilköğretim ve orta öğretim düzeylerinde verilmesi en idealidir.
Birkaç odağı olan sınırlı programlar etkili olsalar da kapsamlı programların etkileri daha fazladır
Her gelişimsel düzeyde programların içine yerleştirilebilir.
naciye kasik.08.2004
Yaşam becerileri oturumları
Her yaşam becerisi oturumu 5 adım izlemektedir
Öğretme (öğretim)
Gösterme (model olma ya da model gösterme):
Pratik yapma (rol oynama
Pekiştirme (geri bildirim verme)
Uygulama (ev ödevi) :
naciye kasik.08.2004
Sosyal beceri/yeterlik?
Sosyal beceriler, sosyal görevler üzerinde yeterli biçimde performans göstermek için belli durumlarda bir bireyin gösterdiği davranışlar,
Sosyal yeterlik, bir sosyal görevde yeterli biçimde performansı gösteren kişinin, verilen bir belli ölçüte göre değerlendirilmesi ile ilgilidir
naciye kasik.08.2004
Koruyucu etmenler
sırasıyla
stresle başa çıkma
sosyal/iletişim becerileri
problem/çatışma çözme/karar verme
kendilik değeri olarak ele alınacak
naciye kasik.08.2004
Stresle başa çıkma
Fiziksel, duygusal, düşünsel olarak yıpratıcı, etkili davranmayı engelleyici olması nedeni ile önemlidir.
Eğitimsel sürecin pek çok alanı da stresten büyük oranda etkilenir
Yaşam kalitesini artırmak ve etkili yaşamak için etkili başa çıkma yollarını bilmekte yarar vardır
naciye kasik.08.2004
Stres ve başa çıkma
Stres, kaçınılamayacak bir gerçektir
Aşık olmak ya da uzun süredir istenen bir başarıyı yakalayıp keyiflenmek, gerçek fiziksel tehlike altında olmak
Sonuç olarak bütün stresler kötü değildir.
Stresin olumsuz boyuttaki yanı istenilmese de yaşamda ayakta kalmak için gereklidir
naciye kasik.08.2004
Stresle başa çıkma
Stres, yoğunluğuna ve yaşayan kişinin yoğunluğu algılayış biçimine bağlı olarak fiziksel, düşünsel, duygusal anlamda kısa ve uzun dönemli olumsuz etkiler bırakır.
Stres değil ama kişilerin onunla nasıl başa çıktıkları, sağlığı ve iyi olma halini etkiler
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma nedir?
Başa çıkma davranışı stresli olaylarla ve günlük telaşlarla ile ilgili olarak fiziksel, duygusal ve psikolojik yükü azaltmayı hedefleyen bir tepki
Başa çıkma yolları istenmeyen psikolojik yüklenmeyi azaltmada kullanılan etkili ya da etkisiz tepkilerdir
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma
Stres yönetimini bilmek sadece ruh sağlığı için değil fiziksel sağlık için de önemlidir.
Bazı insanların belli başa çıkma yolları ya da örüntüleri vardır ve farklı stres durumlarında onları kullanırlar
Yetişkin ve gençlerin stresle başa çıkmaları bazılarınca benzer, bazılarınca farklıdır.
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma yolları
Başa çıkma yolları problem odaklı, duygu odaklı ve kaçınma olarak adlandırılmaktadır
naciye kasik.08.2004
Probleme yönelik başa çıkma yolları
Aktif başa çıkma,
planlama,
rekabetçi etkinliklerle bastırma
amaca yönelik sosyal davranışlar
naciye kasik.08.2004
Duygulara yönelik yollar,
Duygusal sosyal destek alma,
odaklanma ve
duyguları dışa vurma,
olumlu yönde yorumlama, kabullenme,
red etme
dine sığınma
naciye kasik.08.2004
Durumdan uzaklaşma
Davranışsal ya da
zihinsel uzaklaşma,
alkol ve uyuşturucu kullanma yoluyla uzaklaşma
naciye kasik.08.2004
Olumlu başa çıkma
Problem çözme odaklı yaklaşımlar olumlu başa çıkma yollarıdır,
Davranışsal ve duygusal sorunlarla daha az ilişkilidir ve olumlu biçimde akademik ve duygusal/kişisel uyumu yordar.
naciye kasik.08.2004
Olumsuz başa çıkma
Kaçınma ve duygusal odaklı başa çıkma yolları olumsuz başa çıkmalar olarak nitelendirilir ve yüksek derecede işlevsel olmayan davranış sorunlarıyla ilişkilidir
naciye kasik.08.2004
Bazı başa çıkma yolları
Fiziksel
etkili nefes alma,
progresif gevşeme,
egsersiz yapma,
spor, dans,
iyi beslenme gibi,
naciye kasik.08.2004
Bazı başa çıkma yolları
Bilişsel
akla uygun olmayan inançları yeniden düzenleme gibi,
naciye kasik.08.2004
Bazı başa çıkma yolları
Davranışsal teknikler
A tipi davranışın azalması,
etkili davranmanın ve
etkili zaman kullanımının,
öfke kontrolünün öğrenilmesi gibi
naciye kasik.08.2004
Çocuk/gençlerde stres nedenleri
Bazı önemli olaylar,
günlük telaşlar,
travmatik stres,
aile içindeki
çocuk ihmal ya da istismarı,
boşanma,
ekonomik etmenler,
okul stresi ve
gelişimsel mücadeleler
Bu anlamda ergenlik dönemindeki pek çok genç risk altındadır
naciye kasik.08.2004
Stres kaynağı
Çocukların yaşadıkları streslerden bazıları ana babaların ya da öğretmenlerin beklentilerinden kaynaklanabilir
naciye kasik.08.2004
Okuldaki stres kaynakları
Zorbalıkla yüzleşmek,
okulda saldırganlık olaylarının olması, sporda iyi olmamak,
Moda kıyafetlere sahip olmamak,
Okul malzemelerini kaybetmek,
Uyuşturucu ve diğer konularda akran baskısı yaşamak,
naciye kasik.08.2004
Okuldaki stres kaynakları
Arkadaş sahibi olmamak,
Akranları ile tartışmak,
beden imajından memnun olmamak,
düşük notlar almak ve
gelecekle ilgili kaygılara sahip olmak
naciye kasik.08.2004
Sınav kaygısı
Üniversiteye giriş sınavına girecek gençlere, daha önceki yıllardan başlayarak sınav kaygısıyla etkili başa çıkma yollarının kazandırılmasının, gençlerin sınav öncesi ve sırasında yaşadıkları yoğun kaygının azaltılmasında önleyici etkisi olabilir
naciye kasik.08.2004
Okul stresini önleme önerileri
öğrenmeyi öğretmek,
başa çıkma becerilerini öğretmek,
başarıyı yükseltmek,
sınıf ve okul kültürüne uyumu sağlamak,
okulların fiziksel olarak güvenli yerler olduğuna inandırmak,
günümüzdeki eğitim programlarının vurgusunu değiştirmek ve
araştırma sonuçlarını kullanmaktır.
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma ve önleme
Temel ve ikincil önleme çalışmalarının ikisi de gençliğin stresle etkili başa çıkmasında önemlidir.
Aile, birey, okul ve toplum önleme yaklaşımlarında işbirliği yapmalı
naciye kasik.08.2004
Sorundan önce
Stresle ilgili problemleri önlemek için çocuk ve gençlere başa çıkmayı öğretme çabaları, onlar ortaya çıkmadan önce fazla dikkate alınmamaktadır.
Daha çok, sorunlar baş gösterdiğinde stresle başa çıkma becerilerinin öğretilmesine girişilir.
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma programları
Stresle başa çıkma programlarında kullanılabilecek bir çok teknik vardır.
Tekniklerin çoğu bilişsel ve davranışsal yaklaşıma daha yakın olan tekniklerdir
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma programları
Terapinin aspirini olarak tanımlanan Progresif Kas Gevşetme Eğitimi’nin çocuk ve gençlere öğretilmesi (yüz kasları ve göz alıştırmaları,parmak alıştırmaları, vücut duruşu,kedi gibi durma, aslan gibi davranma v.b)
Bilişsel yeniden yapılandırma(irrasyonel düşünce kalıplarının değiştirilmesi)
uygun nefes alma teknikleri,
yoga,
somatik odaklaşma,
naciye kasik.08.2004
Başa çıkma programları
tematik hayal (hayal etme),
yinelendirilmiş imaj,
oto genetik rahatlama,
meditasyon
mizah
eğlenme
kayıt tutma
naciye kasik.08.2004
Stres aşılama programı
Meichenbaum (1985) üç aşamadan oluşan bilişsel-davranışsal stres aşılama programı (SAP) geliştirmiştir
naciye kasik.08.2004
SAP’ ın aşamaları
Kavramsal aşama: Stresin yaşamlarında oynadığı rolü bilişsel olarak anlamalarına yardımcı olmak
Beceri aşaması: Etkili olabilecek belli becerileri öğretmek
Deneme ve uygulama aşaması: Stresli durumlarla ilgili düşünce ve duygular üzerine çalışmak
naciye kasik.08.2004
8 oturumlu bir program
1.Oturum: Stres kaynaklarım ve onlarla nasıl başa çıkabilirim
2.Oturum: Strese karşı tutumum
3. Oturum: Stresin ‘sırları’ konulu bu oturum mizahi bir tarzda,
4. Oturum: Stresle başa çıkmanın ABC’si ile ilgili olan bu oturumda A hareket etmek , B nefes almak ve C ortamdan uzaklaşmak olarak
5. Oturum: Strese ara verme
6. Oturum: Stres kalkanı
7. Oturum: Uzmanlardan stres yönetimine ilişkin bilgiler
8. Oturum: Stres süslemesi.
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Problem odaklı başa çıkma
Sosyal/akran desteği
Zamanı etkili kullanma,
Sağlıklı beslenme,
Önceliklerin listesini yapabilme,
Düzenli olabilme ve takım çalışması içinde olma
Mizah
Ana babayla işbirliği
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Spor
Sanatsal etkinlikleri
başa çıkma günlüğü tutma
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Yapılandırılmış,
Uzun süreli,
Bol alıştırma ve uygulama gerektiren etkinlikler
Sağlık gibi derslerin programlarına bazı bilgiler yerleştirilebilir
naciye kasik.08.2004
Sosyal / iletişim becerileri (SİB): Sosyal beceriler
Zayıf sosyal becerilerin, psiko-sosyal problemlerin oluşmasında yol açıcı olduğu
Eğer bu becerileri öğrenmedeki ve/veya uygulamadaki eksiklikler düzeltilmeden sürerse bu çocuklar sonradan yaşanabilecek sorunlar için risk altındadırlar.
naciye kasik.08.2004
SİB: İletişim becerileri
Pek çok duygusal sorun iletişim sorunlarından kaynaklanır
Zayıf iletişim becerilerine sahip olma, yeme bozukluklarına, şiddet ve saldırganlık eğilimine , madde kullanımına zemin hazırladığından bir risk etmeni olarak göstermektedir.
naciye kasik.08.2004
SİB: Sosyal beceriler
Sosyal beceriler genel olarak
etkili davranma (assertiveness)
iletişim becerileri
işbirliği ve kararında ısrarlı olma
öz kontrol
sosyal etkinliklere katılma,
konuşmayı başlatma ve sürdürme,
başkalarına empati gösterme
naciye kasik.08.2004
SİB: Sosyal beceriler
Sosyal beceri eğitimi, çocuklarda ve gençlerde
kendilik değerinin,
problem çözme becerilerinin,
uyuşturucuya
erken ve uygun olmayan cinselliğe hayır diyebilmenin artması gibi olumlu sonuçlarla ilişkilidir
naciye kasik.08.2004
SİB: Sosyal beceriler
Öfkeyi
saldırganlığı
şiddeti
madde kullanımını
sigara içmeyi önlemeye yarıyor
strese karşı koruyucu etkisi var
kendilik değerini artmasına
depresyonun azalmasına yarıyor.
naciye kasik.08.2004
SİB: Sosyal beceriler
Bu beceriler sadece sağlıklı kişiler arası ilişkiler için değil, öğrenmenin gerçekleştiği akademik ortamlar için de gereklidir
naciye kasik.08.2004
SİB: İletişim becerileri
İletişim becerileri sözel olan ve olmayan mesajlara duyarlılık, etkili olarak dinleme ve etkili olarak tepki verme biçiminde özetlenebilmektedir
naciye kasik.08.2004
SİB: İletişim becerileri
İletişim becerilerinin doğuştan ve sezgi yoluyla gerçekleştiğini düşünenler olsa da pek çok çalışma, iletişim tekniklerinin çoğu öğesinin öğrenilebilir ve öğretilebilir özelliklere sahip
naciye kasik.08.2004
SİB ve önleme
Bu tip beceriler ve yeterlikler öğrenilir ve öğretilebilir
Sosyal beceriler ve yeterliklerin eksikliği nedeniyle oluşacak sorunların önlenebilir
naciye kasik.08.2004
SİB ve okullarda önleme
Sosyal beceri eğitimi programları psiko-sosyal sorunları önlemek için en etkili yollardan birisi
Her okul çocukları sadece akademik olarak değil sosyal ve duygusal olarak da desteklenmeli
naciye kasik.08.2004
SİB ve okullarda önleme
rehberlik servislerinde sosyal ve iletişim becerileri eğitimleri rahatlıkla verilebilmektedir.
Sadece rehberlik saatlerinde değil ilgili bazı derslerin programlarının içine yerleştirerek de bu çabalar yerine getirilebilir
naciye kasik.08.2004
SİB ve okullarda önleme
Sosyal beceri eğitimi programlarının okul zamanının iyi bir yatırımıdır.
Literatürde bir dizi program var, COMER, Sosyal Duygusal Eğitim (SDE) gibi
naciye kasik.08.2004
SİB ve okullarda önleme
SDE programı, çoğu önleme programı gibi
kişiler arası ilişkiler,
karar verme-problem çözme,
okul normlarını oluşturma gibi konularından oluşmaktadır. Ayrıntıları ise ….
naciye kasik.08.2004
SDE
Etkili olarak iletişim kurma,
Diğerleri ile işbirliği içinde çalışma,
Duygusal öz kontrol
Empati
Güçlü yanları içeren iyimserlik, mizah
Plan yapma ve amaç oluşturma,
Problem ve çatışma çözme,
Yaşamın tüm alanlarına yansıyan öğrenmeyi öğrenme
naciye kasik.08.2004
SDE
SDE programları, sadece iyi bir içeriğe değil, iyi yapılandırılmış bir yaklaşıma ve iyi bir zamanlamaya sahip olmalarıdır
naciye kasik.08.2004
İletişim becerileri programları
Tüm iletişim programları,
belli beceriler ya da yeterlikler,
becerileri öğretmek için bazı öğretme teknikleri
becerileri yaymak için program hazırlamak biçiminde üç temel içeriğe sahiptir
naciye kasik.08.2004
İletişim becerileri programları
İletişim Becerileri Eğitimi Programı lise öğrencileri için geliştirilmiştir.
Program,
10 hafta süren,
haftada bir buçuk saatlik oturumlar
didaktik ve yaşantısal öğelerin yanı sıra
ev ödevlerini de içeren bir yapıda
naciye kasik.08.2004
1. oturum: tanışma ve beklentiler dile getirilerek başlanır. Program, amaç, kurallar, kendini tanıma çalışmaları
2.oturum: Sözel olmayan mesajlar ve duygu kavramları, yüz ifadeleri konulu alıştırmalar, uygulamalar
3. oturum: yanlış anlaşıldıkları durumlar tartışılır
4. oturum: katılımcılar olumsuz duygularından söz ederken kullandıkları dille ilgili olarak konuşurlar
5. oturum: dinleme alıştırmaları yapılır
naciye kasik.08.2004
6. oturum: iletişim engelleri üzerinde durularak alıştırmalar yapılır
7. oturum: dinleme hatalarından, soru sorma alıştırmaları yapılır
8. oturum: sözel tepki verme üzerinde durulur
9. oturum: öğrenilen becerilerin uygulamaları yapılır
10. oturum: genel bir değerlendirme ve sevgi bombardımanı alıştırması yapılır.
naciye kasik.08.2004
Etkili davranma becerileri
Altı haftalık, 40’ar dakikalık, 6. sınıflar
Her oturumda
bilgi verme,
tartışmalar,
etkinlikler,
ev ödevleri,
rol oynama ve
alıştırma kağıtlarına yer verilmektedir.
Ayrıca posterler, oyunlar, senaryolar, ev ödevi karikatürler, enteraktif video teypler ve kuklalar da kullanılmaktadır
naciye kasik.08.2004
Bu konuda program geliştirmek isteyenlerin yararlanabileceği kaynaklar: (Akkök, 1996; Ataşalar, 2000; Bacanlı, 1999; Çakıl, 1998; Davaslıgil ve ark, 1998; Erkan 1995; Yüksel, 1998)
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Bu konudaki kuramsal bilgilere sahip olmak tek başına program hazırlamakta yeterli olmasa da okuldaki psikolojik danışmanların diğer psikolojik danışmanlarla işbirliği ve Rehberlik Araştırma Merkezleri (RAM) aracılığı ile bunu başlatmaları olasıdır.
naciye kasik.08.2004
Çalışmalar
Son zamanlarda bu konuda RAM’lardaki hareketlilik çok sevindiricidir. Özel okullarda da benzeri çabalar gözlenmektedir
naciye kasik.08.2004
Problem- çatışma çözme-karar verme becerileri (PÇKB)
Bu üç kavramın iç içe olmaları ve benzer süreçleri içermeleri nedeni ile genel bir ana başlık altında ele alınması uygun görülmüştür
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Bu becerilerindeki eksiklikler
saldırganlığa
davranış bozukluklarına
intihar düşüncesine
yeme bozukluklarına
yaşam stresleri ile birleşince anlamlı bir intihar yordayıcısı olmaktadır
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Zayıf problem çözme,
Sosyal kaygının fazla olmasına,
Genel ve okulla ilgili sosyal etkinliklerin azalmasına
Suç davranışlarına yol açmaktadır
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Problem çözme, bir sorunu çözmek için önceki yaşantılar aracılığı ile öğrenilen kuralların basit biçimde uygulanmasının ötesine giderek yeni çözüm yolları bulabilmedir
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Sosyal problem çözme, kişinin günlük yaşamda karşılaştığı sorunlu durumlarda etkili başa çıkma yolunu bulmak için giriştiği ve ürettiği bilişsel, duyuşsal ve davranışsal süreçtir
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Etkili karar vermek, kişinin durumu ile hedeflediği durum arasındaki çelişkiyi fark etmesi ile başlayan, bu çelişkiyi azaltmak için çeşitli seçenekleri tanımlama ve değerlendirmeyi, seçmeyi, hareket planı yapmayı, gerekli hareketleri yapmayı, hareketin sonuçlarını değerlendirmeyi, hareketin etkililiği ile ilgili olarak bilgiyi işleme ve geri bildirimleri depolamayı içeren çok öğeli bir süreç
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Çatışma aynı fikirde olmama, tartışma, görüş olarak ayrılma, anlaşmazlık, gerilim, tutarsızlık, çelişme, mücadele, birbirine uymama sözcükleri ile eş anlamlıdır
Çatışma çözme ise tarafların başarılı bir sonuç elde edilinceye dek aynı fikirde olmadıkları, konu ya da durum üzerinde çalışması sürecidir
naciye kasik.08.2004
Arabuluculuk
Arabuluculuk, üçüncü birinin aracı olarak kullanılmasını içeren bir çatışma çözme yolu
Akran arabuluculuğunda, süreç sonunda nötr bir aracının yardımıyla tarafların karşılıklı kabul edilebilir bir anlaşmaya ulaşabilmeleri amaçlanır
naciye kasik.08.2004
Akran arabulucuları çatışma ve çatışma çözme konusunda eğitilirler, onlara bu süreçte kullanmaları için yapılandırılmış bir iletişim süreci ve problem çözme etkinlikleri öğretilir.
Ara bulucular daha fazla ikili olarak çalışırlar. Çatışma çözme ve arabuluculuk programları, çatışmayı anlama ve çatışma çözmenin etkili bir yolu olarak, arabuluculuğu öğrenme gibi konuları içerir
naciye kasik.08.2004
PÇKB ve önleme
Etkili olan problem ve çatışma çözme yollarının günlük yaşamı içinde öğrenilmesi her zaman mümkün olmayabilir.
Bu beceriler öğretilebilir.
Daha çok bilişsel-davranışsal programlar etkili
naciye kasik.08.2004
PÇKB-önleme
Önleme çalışmalarının okullarda gerçekleştirilmesi daha uygun bir taktiktir.
Bu anlamda okullarda uygulanmak üzere hazırlanmış bir dizi program vardır
naciye kasik.08.2004
PÇKB programları
Programların bazılarında
hazırlık,
öğretimsel ve
uygulama aşaması vardır.
Bazıları ise önkoşul ve problem çözme becerileri olarak iki gruptan söz ederler
naciye kasik.08.2004
PÇKB- çatışma çözme programları
Öğrencilerin çatışmaları anlamalarıyla ilgili bilgi, tutum ve davranışlarını, kişiler arası çatışmaları çözmeye karşı tutumlarını, iletişim kurma ve problem çözme becerilerini de kullanmalarını sağlayarak değiştirmek üzere düzenlenir
naciye kasik.08.2004
PÇKB
Bu 3 konuda da bir dizi programlar var. Arkada çatışma çözme ile bir programdan söz edilmektedir
naciye kasik.08.2004
Çatışma çözme eğitimi programı
4 ana öğretimsel konudan oluşur
Şiddet
Çatışma
çatışma çözme
kişiler arası ilişki
naciye kasik.08.2004
Öneriler
nasıl bir program geliştirilmesine gereksinim olduğu,
hangi gelişimsel dönemdekilerini hedefleyeceği,
programın kaç hafta ve haftada kaç saat süreceği gibi konuların belirginleştirilmesi gerek
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Bazı binişmeler olsa da üç farklı çatışma çözme programı kullanılabilir
1. Tüm okul modeli
2. Seçilen ders modeli
3. Öğrenci kulübü modeli.
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Çatışma Duvarına asılan posterlerle kısa ipuçları verilerek öğrencilerin aralarındaki çatışmaları çözmeleri amaçlanabilir.
Bazı okullarda bir kredilik çatışma yönetimi dersi var
naciye kasik.08.2004
Öğülmüş (2001) tarafından yazılan “Kişiler Arası Sorun Çözme Becerileri Ve Eğitimi” kitabında problem çözme ve karar verme ile ilgili bir dizi yaklaşımdan ve programdan ayrıntıları ile söz edilmektedir. Umut vakfının hazırlamış olduğu kitaplar (Gürkaynak ve ark., 1998). Program geliştirilirken yararlanılacak bir diğer kaynak da Türnüklü (2003) tarafından hazırlanan “Öğrenciler Arasındaki Çatışmaların Çözümünde Problem Çözme Ve Arabuluculuk” kitabı.
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
Düşük kendilik değeri
saldırganlık,
sorumsuz cinsel davranışlar,
sapkın grupların üyesi olma gibi farklı psikolojik sorunlarla bağlantılı..
Ayrıca…
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
yeme bozukluklarıyla
madde kullanımıyla
depresif ruh hali
yaşamdan doyum alamama
genel iyilik hali eksikliği
intihar eğilimi ilişkili
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
Yüksek kendilik değeri ile
çalışma yaşamında başarılı olma,
sağlıklı sosyal ilişkiler kurma,
öznel iyi oluşa sahip olma,
akranlarca olumlu algılanma ve
akademik başarı arasında olumlu ilişki var
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
Yüksek kendilik değeri daha sağlıklı
Düşük kendilik değeri ise bir risk etmeni olduğu dikkate alındığında bu durumu önlemek gerektiği anlaşılmaktadır
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
En genel anlamı ile, bireyin kendisi hakkında değerli ve önemli olmakla ilgili duyumu ya da kişinin kendisini sevmesi, ödüllendirmesi takdir etmesi, onaylaması, değerli bulması ile ilgili bir kavramdır
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
Bu değer, çocukluk döneminden itibaren gelişmeye başlayan kişisel değerler ve standartlara göre kişinin performansını kapasitelerini ve yüklemelerini içeren yargısal süreci, kişisel değerlilik kararını içerir.
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
Öğrenilir ve dinamiktir.
İlk yıllar çok önemli olsa da o zamanlar oluşan kendilik değerinin değişmeyeceği fikri doğru değildir,
Değişim 3-5 yılı alabilir
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri
Bazı kuramcılar, kendilik değerini durumluk bazıları durumluk ve sürekli olarak ayırır
Kendilik değerinin kararlığı çocukluk boyunca düşükken, ergenlik ve ilk yetişkinlik yıllarında artar,
Orta yaş ve ileri yaş döneminde azalma eğilimindedir
naciye kasik.08.2004
Kendilik değerini artırmak
Gençlere nasıl iyi karar alacakları konusunda yardım etmek
gerçek kişisel sorunlarını çözme çabalarını desteklemek,
eğitsel, kişisel ve sosyal alanlarda gerçek kişisel yeterliklerini oluşturmak onların kendilik değerini artıracaktır.
naciye kasik.08.2004
Neden artırılmalı?
Yüksek kendilik değeri stres ve diğer olumsuz duygulanımlara karşı, tampon görevi görürken,
Düşük kendilik değeri depresyon, kaygı ve uyumsuzlukla ilgilidir
naciye kasik.08.2004
kendilik değeri ile ilgili sayıtlılar
1. İnsanlar kendilik değerlerinin düzeylerini korumaya, bazen de artırmaya güdülüdürler.
2. Yüksek kendilik değeri, bir dizi psikolojik yararları dolayısı ile daha fazla istenen bir durumdur.
3. Düşük kendilik değerini artırmak, psikolojik iyi oluşu artırır ve insan davranışlarında istendik değişiklikler üretir.
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri artırılmalı
Bu nedenlerle ailede, okulda ve diğer toplum kuruluşlarında çocuk, genç ve yetişkinlere yönelik olarak kendilik değerini artırıcı çalışmalar yapılmalıdır.
naciye kasik.08.2004
Okullarda kendilik değerini artırma
Her çocuğun okula devam etme şansı olduğu için düşük kendilik değerini önleme programlarına devam etmek için okullar ideal yerlerdir
naciye kasik.08.2004
Okullarda kendilik değerini artırma
Çünkü, kendilik değeri bazı beceriler içerir bunlar, öğrenildiği gibi öğretilebilir
naciye kasik.08.2004
Kendilik değerini artırma programı
Bir dizi program var.
Kendilik değerini artırma programında şu dört konu yer alır
Güven oluşturma,
duyguları açığa vurma ve dile getirme,
olumlu geri bildirim verme ve alma
risk alma etkinlikleri
naciye kasik.08.2004
Kendilik değeri programı
Dört temel beceriyi içerebilir.
İlişki kurma becerileri (başkalarıyla olumlu yönde duygularını paylaşmayı),
kabul becerileri (kendilerine saygı duymayı, farklı olmaktan hoşlanmayı öğrenecekleri, v.b. becerileri içerir),
etkileme (influence) becerileri (amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli kaynakları kullanmayı, başarısızlıkla başa çıkmayı v.b.) ve
dayanıklılık becerileri (başkaları davranışlarını onaylamasa bile hata yapmayı ve mükemmel olmamayı, risk almayı, yeni davranışları denemeyi v.b.)
naciye kasik.08.2004
Sanat etkinlikleriyle kendilik değerini artırma
Bu programda çocuklar,
kendilerini özgürce ifade etme,
karar verme,
yaratıcı olma,
bireysel ayrılıkları kabul etme,
yeni davranışları deneme,
başkalarını anlama,
sorumluluk hissetme konusunda cesaretlendirilmektedirler.
naciye kasik.08.2004
Sanat etkinlikleriyle kendilik değerini artırma
Etkinliklerin her biri
45-60 dakika arası süren
10 oturumluk bu programda
grup üyesi sayısının 8-9 kişi olması önerilmektedir.
Bazı farklı programlarda 6-15 kişi önerilir
naciye kasik.08.2004
1. oturum: tanışma, kurallar
2. çocukların iyi yaptıkları bir durum olay yada nesneyi çizmeleri ve grupla paylaşmaları
3. oturum: kendi fotoğrafları ve sevdikleri hoşlandıkları posterinin oluşturulması.
4. oturum: her çocuk kendisi için ödüller hazırlar, ödülleri birbirlerine hediye ederler
naciye kasik.08.2004
5. oturum: duygularının resimlerini çizerler ve grupla paylaşırlar
6. oturum: gurup dışındaki kişilere hediye hazırlarlar, kime hazırladıklarını gruba anlatırlar.
7-9. oturum: grup lideri duvara asılacak posteri belirler, çocuklar ne yapacaklarına, oynayacakları rollere karar verirler.
10. oturum: lider oturumları özetler, çocuklar duygu ve düşüncelerini tartışır, yaptıklarını okulda sergilerler
naciye kasik.08.2004
1. oturum: büyümeye hazır olma
2. oturum: bu benim ve ben özelim
3. oturum: kendisini anlatan kolaj çalışması
4. oturum: bağlantılar ağı(benzer ilgiler grubu v.b.)
5. oturum: bağlantılar hoştur (çevresinde ilişkide olduğu kişiler)
6. oturum: güçlü ben için ödül, güçlü yanlarını tanıma ve kullanma
7. oturum: benim için özel bir model
8. oturum: her şeyi bir araya getirme
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Okullarda, destekleyici, arkadaşçıl ve güvenli bir atmosfer yaratma,
Keşfi ve paylaşımı hızlandırma
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Ana babalar ve öğretmenler tarafından yapılabilecekler
Olumlu model olmak
Çocuğun bazı riskleri almasını cesaretlendirmek
Karar vermeleri için destekleme ve seçenekler sunmak
Bir durumu düzene sokmaları için, onları çok erkenden telaşlandırmaktan kaçınmak
naciye kasik.08.2004
Öneriler
Ödül vermekte belirgin olmak
Çocukların ilgilerini takdir etmek
Özgeci davranışları desteklemek
Çocuğun güçlü yanlarını desteklemek
Çocuğun yeteneklerini keşfetmesine yardım etmek.
11 Haziran 2008 Çarşamba
TEMEL ÖNLEMEDE KORUYUCU ETMENLER
Etiketler:
TEMEL ÖNLEMEDE KORUYUCU ETMENLER
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder