10 Haziran 2008 Salı

ÇOKLU ZEKA KURAMI


www.pdrgrup.com

Öğrencinin Adı Soyadı: Tarih:

Cinsiyeti: Sınıfı:




Lütfen formda yer alan her ifadenin sizin için ne derece uygun olup olmadığını aşağıdaki beşli dereceleme ölçeği üzerinde belirtiniz. Bunun için uygun gördüğünüz rakamın altına X işareti koymanız yeterlidir. Her bir rakamın ifade ettiği anlam aşağıda verilmiştir. Burada X işareti konulan seçeneklerin karşılığı olan rakamlar, bu formun sonunda yer alan “Çocuklar için çoklu zeka gözlem formunu değerlendirme profili” nde ilgili boşluğa işaretlenmeli ve toplam puanlara ulaşılmalıdır. Bu puanların ne anlama geldiği adı geçen profilde belirtilmiştir.

___________________________________________________

0= Benim için hiç uygun değil

1= Çok az Uygun

2= Kısmen uygun

3= Oldukça uygun

4= Tamamen uygun

0

SÖZEL / DİLSEL ZEKA

1

2

3

4

Resimlerde çok yazılar dikkatini çeker.

İsimler, yerler, tarihler konusunda belleği iyidir.

Kitap okumayı sever.

Kelimeleri doğru şekilde telaffuz eder.

Bilmecelerden, kelime oyunlarından hoşlanır.

Dinleyerek daha iyi öğrenir.

Yaşına göre kelime hazinesi iyidir.

Yazı yazmaktan hoşlanır.

Öğrendiği yeni kelimeleri kullanmayı sever.

Sözel tartışmalarda başarılıdır.

0

MANTIKSAL / MATEMATİKSEL ZEKA

1

2

3

4

Makinelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar.

Aritmetik problemleri kafadan hesaplar

Matematik ve fen derslerinden hoşlanır.

Satranç ve benzeri strateji oyunları sever.

Mantık bulmacalarını, beyin jimnastiğini sever.

Bilgisayara oyunlarından hoşlanır.

Deneylerden, yeni denemeler yapmaktan hoşlanır.

Arkadaşlarına oranla daha soyut düşünebilir.

Matematik oyunlarından hoşlanır.

Sebep - sonuç ilişkilerini kurmaktan zevk alır.

0

GÖRSEL VE UZAMSAL ZEKA

1

2

3

4

Renklere karşı çok duyarlıdır.

Harita, tablo türü materyalleri daha kolay algılar.

Arkadaşlarına oranla daha fazla hayal kurar.

Resim yapmayı ve boyamayı çok sever.

Yap-boz, lego gibi oyunlardan hoşlanır.

Daha önce gittiği yerleri kolayca hatırlar.

Bulmaca çözmekten hoşlanır.

Riyalarını çok net ve ayrıntılarıyla hatırlar.

Resimli kitapları daha çok sever.

Kitaplarını, defterlerini, diğer materyalleri çizer.

0

MÜZİKSEL / RİTMİK ZEKA

1

2

3

4

Şarkıların melodilerini rahatlıkla hatırlar.

Güzel şarkı söyler.

Müzik aleti çalar ya da çalmayı çok ister.

Müzik dersini çok sever.

Ritmik konuşur ya da hareket eder.

Farkında olmadan mırıldanır.

Çalışırken eliyle ya da ayağıyla ritim tutar.

Çevredeki sesler çok dikkatini çeker.

Çalışırken müzik dinlemek çok hoşuna gider.

Öğrendiği şarkıları paylaşmayı sever.

0

BEDENSEL / KİNESTETİK ZEKA

1

2

3

4

Koşmayı, atlamayı ve güreşmeyi çok sever.

Oturduğu yerde duramaz, kımıldanır.

Düşüncelerini mimik-davranışlarla rahat ifade eder.

Bir şeyi okumak yerine yaparak öğrenmeyi sever.

Merak ettiği şeyleri eline alarak incelemek ister.

Boş vakitlerini dışarıda geçirmek ister.

Arkadaşlarıyla fiziksel oyunlar oynamayı sever.

El becerileri gelişmiştir.

Meramını anlatırken vücut hareketlerini kullanır.

İnsanlara ve eşyalara dokunmaktan hoşlanır.

0

DOĞA ZEKASI

1

2

3

4

Hayvanlara karşı çok meraklıdır.

Doğaya karşı duyarsız olanlara kızar.

Evde hayvan besler ya da beslemeyi çok ister.

Bahçede toprakla, bitkilerle oynamayı çok sever.

Bitki beslemeyi sever.

Çevre kirliliğine karşı çok duyarlıdır.

Bitki ya da hayvanlarla ilgili belgesellere ilgi duyar.

Mevsimlerle ve iklim olaylarıyla çok ilgilidir.

Değişik meyve ve sebzelere karşı ilgilidir.

Doğa olaylarıyla çok ilgilidir.

0

KİŞİLERARASI ZEKA

1

2

3

4

Arkadaşlarıyla oyun oynamaktan hoşlanır.

Çevresinde bir lider olarak görülür.

Problemi olan arkadaşlarına öğütler verir.

Arkadaşları onun fikirlerine değer verir.

Organizasyonların vazgeçilmez elamanıdır.

Arkadaşlarına bir şeyler anlatmaktan hoşlanır.

Arkadaşlarını sık sık arar.

Arkadaşlarının sorunlarına yardımcı olmaktan hoşlanır.

Çevresindekiler onunla arkadaşlık kurmak ister.

İnsanlara selam verir, hatır sorar.

0

İÇSEL ZEKA

1

2

3

4

Bağımsız olmayı sever.

Kendisinin güçlü ve zayıf yanlarını bilir.

Yalnız çalışmayı daha çok sever.

Yalnız oynamayı sever.

Yaptığı işleri arkadaşlarıyla paylaşmayı sevmez.

Yaptığı işlerin bilincindedir.

Pek kimseye akıl danışmaz.

Kendine saygısı yüksektir.

Yoğun olarak ulaştığı bir ilgi alanı, hobisi vardır.

Yardım istemeden kendi başına ürünler ortaya koyar.

ÇOCUKLAR İÇİN ÇOKLU ZEKA GÖZLEM FORMUNU

DEĞERLENDİRME PROFİLİ

0

ZEKA ALANLARI

1

2

3

4

Sözel Dilsel

Mantıksal Matematiksel

Görsel Uzamsal

Müziksel Ritmik

Bedensel Kinestetik

Doğa

Kişilerarası

İçsel

5

6

7

8

9

10

Toplam

Puan

İFADELER

SEÇENEKLER

4= Tamamen Uygun

3= Oldukça Uygun

2= Kısmen Uygun

1= Çok Az Uygun

0= Hiç Uygun Değil

HER BİR ALANDAN

ELDE EDİLEN

TOPLAM PUAN

32 - 40 arası

24 - 31 arası

16 - 23 arası

8 - 15 arası

0 - 7 arası

BU ZEKA ALANINDAKİ

GELİŞMİŞLİK DÜZEYİ

Çok gelişmiş

Gelişmiş

Orta düzeyde gelişmiş

Biraz gelişmiş

Gelişmemiş

Bir adam, bir fotoğrafı göstererek, “bu fotoğraftaki

adamın babası benim babamın tek oğludur” diyor.

Fotoğraftaki adam kimdir?

Bu problemi çözerken bir sonraki slaytta verilen tabloda

birinci sütuna sizin için uygunsa X işareti koyun. İkinci sütuna

bu maddeyi kaçıncı derecede seçtiğinizi rakamla belirtin.

Üçüncü sütunda ilgili zeka alanlarının baş harfleri kısaltılarak

verilmiştir.

EYLEM

Problemi birkaç kez okudum.

Kafamda problemi resimleştirdim.

Kağıda çizerek resimle yapmaya çalıştım.

Mantıksal işlemler yürüttüm.

İhtimalleri sıralayıp onları tek tek sıraladım.

Yanımdakiyle konuşarak anlamaya çalıştım.

Yardım aradım.

Vücudumu yada başkasının vücudunu örnekleyerek yaptım.

Adamı ve fotoğrafı somutlaştırarak anlamaya çalıştım.

Kendi içimden konuşarak yaptım.

İşleme başlamadan önce zihnimde hazırlık yaptım.

X

Derece

Zeka

alanı

S/D

G/U

G/U

M/M

M/M

KA

KA

B/K

B/K

İ

İ

1. Resim yorumlama çalışması

2. Yaratıcı yazma çalışması

3. Reklam-slogan yazma çalışması

4. Anı yazma çalışması

5. Cümle tamamlama çalışması

6. Gazete haberi yazma çalışması

7. Örneklendirme çalışması

8. A-Z çalışması

9. Tanımlayıcı cümle çalışması

10. Cümle üretme çalışması

11. Sözcük türetme çalışması

12. Akrostiş çalışması

13. Venn şemasında verilen bilgileri listeleme

14. Kavram haritası




15. Çift sütun çalışması




16. Soru bankası oluşturma çalışması




17. Bulmaca çözme çalışması

18. Bireysel okuma (sesli ve sessiz)

SÖZEL-DİLSEL ZEKA

GÖRSEL-UZAMSAL ZEKA

1. Zihin haritası çalışması




2. Resimleme çalışması




3. Resim yorumlama çalışması

4. Akış haritası çalışması




5. Tanıma dayalı resimleme çalışması




6. Hikaye haritası çalışması




7. Kupür sergileme çalışması

8. Poster oluşturma çalışması

9. Slogan yazma çalışması

10. Zaman çizelgesi çalışması




11. Grafik yorumlama çalışması

12. Gözlem çalışması

KİŞİLERARASI ZEKA

1. Röportaj yapma çalışması




2. Çatışma çözme çalışması




3. Kişiyi-nesneyi bul çalışması




4. Diyalog tamamlama çalışması




5. Telefon etme çalışması




6. Eşli tartışma çalışması




7. Grup paslaşması çalışması




8. Tek kelime söyle çalışması




9. Nesi var çalışması




10. Eşli öğrenme çalışması




11. Akvaryum çalışması




12. Evet-hayır çalışması




13. Grup portfolyo çalışması




14. Beyin fırtınası çalışması




15. Altı şapka çalışması




16. Toplu okuma çalışması




İÇSEL ZEKA

1. Önceliklerin listelenmesi




2. Sen olsaydın çalışması




3. Durum savunma çalışması




4. Hoşlandığım-hoşlanmadıklarım

çalışması




5. Ne hissediyorsun çalışması




6.Kişisel deneyimle ilişkilendirme

çalışması




7. Alternatif değerlendirme çalışması




8. Alternatif oluşturma çalışması




9. Neler öğrendim çalışması




10. Benzerlikler oluşturma çalışması




11. Bireysel portfolyo çalışması




MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA

1. Venn şeması çalışması




2. Neden sonuç çalışması




3. Kavram eşleştirme çalışması




4. Kuralı bul çalışması




5. Çift kutulu tüme varım çalışması




6. Grafik yapma çalışması




7. Problem üretme ve çözme

çalışması




8. Kronolojik sıralama çalışması




9. Kanıt yazma çalışması




10. İlişkiler oluşturma çalışması




11. Yalanı bul çalışması




12. Kör sıralama çalışması




13. 5N 1K çalışması




14. Balık kılçığı çalışması




15. Hikaye problemi oluşturma

çalışması




16. Talimat yazma çalışması




BEDENSEL KİNESTETİK ZEKA

1. Vücut grafiği çalışması




2. Nesneyi tanı çalışması




3. Mimle canlandırma çalışması




4. Rol canlandırma çalışması




5. Kesme, yapıştırma çalışması




6. Deney yapma çalışması




7. İşaret dili kullanma çalışması




8. Oyun hamuru çalışması




9. Yap-boz çalışması




10. Kukla çalışması




11. Farklı mekanda ders yapma

çalışması




MÜZİKSEL-RİTMİK ZEKA

1. Ritimlerle ilişkilendirme çalışması




2. Ritimle tanıma çalışması




3. Besteleme çalışması




4. Efekt oluşturma çalışması




5. Konuyla ilgili şarkı çalışması




6. Efekt dinleme çalışması




7. Fon müziği kullanma çalışması




DOĞA ZEKASI

1. Kategorilere ayırma çalışması




2. Matris çalışması




3. Hat düzeninde kategori

çalışması




4. Özellik yazma çalışması




5. Gezi-gözlem sonuçlarını yazma

çalışması




6. Koleksiyon hazırlama çalışması




7. Doğa ile ilişkilendirme çalışması




8. Dinle-yaz-tartış çalışması




9. Grid çalışması




10. Kümeleme çalışması




ÖRNEK İŞLENİŞ

Konu: Kare Prizma

Süre: 1 ders saati

Yöntem ve teknikler: Anlatım, soru – cevap, gösteri

Araçlar ve gereçler: Kibrit kutusu, deterjan kutusu, zeytinyağı tenekesi, kare prizma modeli




Hedef 2: Küpün, prizmanın, silindirin ve kürenin özelliklerini kavrayabilme.




Davranışlar:

.Küreye, silindire, küpe, kare prizmaya, dikdörtgenler prizmasına ve üçgen prizmaya çevredeki varlıklardan örnekler söyleme.




.Kürenin, silindirin, küpün, kare prizmanın, dikdörtgenler prizmasının ve üçgen prizmanın geometrik cisim olduğunu söyleme yazma.




4.Kare prizmanın, dikdörtgenler prizmasının ve üçgen prizmanın; yüzeylerini, ayrıtlarını ve köşelerini gösterip söyleme.




5.Belirtilen geometrik cismi, en çok dört geometrik cisim arasından seçip işaretleme.




6.Küpün, dikdörtgenler prizmasının, üçgen prizma, kare prizmanın yüz, ayrıtlarını ve köşe sayılarını söyleyip yazma.



















Öğretmen; kare prizma modelini, açılmamış bisküvi kutusunu, peynir veya zeytinyağı tenekelerini göstererek kapalı yüzey olup almadıklarını öğrencilere sorar. Alının cevapları değerlendirir. Öğrencilerden, kapalı yüzeye sahip başka cisim örnekleri vermelerini ister. Sözel Dilsel




Sonra kare prizmanın geometrik bir cisim olduğunu belirtir.

Öğretmen, öğrencilere kare prizma modeli veya getirdikleri kare prizmaya benzer kutunun:

. Alt ve üst taban yüzeylerinin kenarlarını,

. Yan yüzeylerinin kenarlarını cetvelle ölçtürür,




Ölçüm sonuçlarını deftere yazdırır. Alt ve üst taban yüzeylerinin kenar uzunluklarını birbirine eşit olup olmadıklarını sorar. Alınan cevapları değerlendirir. Taban yüzeylerinin kenar uzunluklarının eşit olduğunu söyler. Bu iki taban yüzün, karesel bölge olduğunu belirtir. Öğretmen, aynı işlemi yan yüzeyler içinde yaptırır. Yan yüzeylerinde birer dikdörtgensel bölge olduğunu söyler.

Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri

Bedensel Kinestetik

Sözel-Dilsel

Öğretmen, öğrencilerden kare prizmaya benzeyen varlıklarla, benzemeyen varlıkları karşılaştırmalarını ister.




Kare prizmaya benzeyen varlıklar Kare prizmaya benzemeyen varlıklar


































Öğretmen, kare prizma modeli, zeytinyağı tenekesi, bisküvi kutusu, peynir tenekesi şeklindeki varlıkların;

. Köşe sayılarını söyletip yazdırır.




. Ayrıt sayılarını söyletip yazdırır.




. Kare prizmanın, hangi yüzeylerinin kenar özellikleri bakımından birbirine benzediğini sorar. Yüzey sayılarını yazdırır.




Öğretmen, prizmanın taban yüzeylerinin şekillerine göre adlandırıldıklarını belirtir.







Mantıksal-Matematiksel

KİBRİT

PEYNİR

YAĞ

BÜSKÜVİ

ASPiRİN

Sözel-Dilsel

ÖLÇME DEĞERLENDİRME




Ölçme Soruları

.Çevrenizden, kare prizmaya benzeyen varlıklardan örnekler veriniz.




.Aşağıda prizmalar verilmiştir. Kare olan yüzeyleri aynı renge boyayınız.
















. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?




) Kare prizmanın alt ve üst tabanları karesel bölgedir.




) Kare prizmada iki tane karesel bölge vardır.




) Kare prizmanın yan yüzleri altı tane dikdörtgensel bölgeden oluşmuştur.




) Kare prizmanın yan yüzleri, dikdörtgensel bölgedir.




Değerlendirme

Öğretmen, ölçme sonuçlarından yararlanarak öğrencilerin başarıları hakkında karar verir.

Bilgi

Kavrama

Bilgi

Hedef ve Davranışlar:

Hedef: Küpün, prizmanın, silindirin ve kürenin özelliklerini kavrayabilme.

DAVRANIŞLAR

1.Kare prizmaya çevresindeki varlıklardan örnekler söyleme

2.Kare prizmanın geometrik cisim olduğunu söyleme.

3.Kare prizmanın yüzeylerini, ayrıtlarını ve köşelerini gösterip söyleme.

4.Belirtilen geometrik cismi, en çok dört geometrik cisim arasından seçip işaretleme.

5.Kare prizmanın yüz, ayrıtlarını ve köşe sayılarını söyleyip yazma.




Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı, çalışma defteri, geobord tahtaları, pipet, kibrit çöpleri, oyun hamuru, çeşitli kutular, kare prizma modeli.

İşleniş:

S/D__

Kare prizmanın özelliklerini listeleme çalışması.

Kare prizmanın özelliklerini listeleme çalışması.

Konu ile ilgili örneklendirme çalışması.

G/U__

Prizmalarla ilgili resim yorumlama çalışması.

Prizma konulu zihin haritası çalışması.




K/A__

Prizmalar ve kare prizma ile ilgili nesi var çalışması.




İ__

Kare prizma ile ilgili öğrendim çalışması.

M/M__

Kare prizmanın yüzey ve kenar özellikleri ile ilgili kuralı bul çalışması.

Kare prizma ile dikdörtgenler prizması ile ilgili Venn şeması çalışması.




B/K__

Pipet, kibrit çöpü ve oyun hamuru ile kare prizma modeli yapma çalışması.

Geobord tahtaları üzerinde kapalı yüzey ve kare prizma oluşturma çalışması.




M/R__

Özellik yazma ve prizma modeli yapma etkinlikleri sırasında fon müziği kullanma.

D__

Verilen prizma çeşitlerini inceleyerek özellik yazma çalışması.

Prizma çeşitleriyle ilgili kategorilendirme çalışması.




Yaratıcı Etkinlik: Kare prizmadan başka kapalı yüzey olmasaydı bugünkü yaşadığımız çevrede neler farklı olurdu?

DEĞERLENDİRME:




1.Bilgi: Kare prizmanın özelliklerini listele.

2.Kavrama: Kare prizmaya benzer kapalı yüzeylere örnek ver.

3.Uygulama: Pipet ve kibrit çöpleri ve oyun hamurunu kullanarak bir kare prizma modeli inşa et.

4.Analiz: Kare prizması ile küpün ortak noktalarını bul.

5.Sentez: İki boyutlu prizma ve kare prizma modelleri oluştur.

6.Değerlendirme: Ağır kütleli yağ, reçel, peynir kaplarının kare prizması şeklinde yapılmasının nedenini nasıl açıklarsınız? Yorumlayın.







Sınıf: 5 Süre : 40+40

Ders: Sosyal Bilgiler Tarih: ....../...../..........

Ünite: Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk? Konu : Mondros Ateşkes Antlaşması

Yurdumuzun İşgali

Hedef ve Davranışlar:

.Mondros Ateşkes Anlaşması ile ilgili temel olgular bilgisi

.Mondros Ateşkes Anlaşması ile ilgili olguları açıklayabilme







Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı, çalışma kağıdı, asetat

İşleniş:

S/D__

Mondros Ateşkes

Antlaşması koşullarının listelenmesi.










G/U__

Savaş sonrası oluşan durumla ilgili resim yorumlama çalışması.

İşgalleri göstermek üzere tanıma uygun resimleme çalışması.

Resimleme çalışması .

K/A__

1. Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşmasıyla ilgili ben neyim çalışması

Antlaşmadan sonra yurdumuzun durumu ile ilgili grup paslaşması çalışması.

İ__

Mondros Ateşkes Antlaşması ile ilgili ne hissediyorsun çalışması.

Mondros A.A.ile ilgili sen olsaydın çalışması.




M/M__

Antlaşma koşullarını yorumlama çalışması.

Yurdumuzun işgali ile ilgili neden sonuç çalışması.

B/K__

Yurdumuz işgali ile ilgili rol canlandırma çalışması.

M/R__

Yurdun işgali karşısında halkın tepki ve duygusunu anlatan ritim oluşturma çalışması.

D__

İşgali doğa ile ilişkilendirme çalışması.

Yaratıcı Etkinlik: Yurdumuz işgal edilmemiş olsaydı yaşadığımız neler sorun olmaktan çıkardı?

DEĞERLENDİRME:

Bilgi: Mondros Ateşkes antlaşması hangi tarihte imzalanmıştır?




Kavrama: Mondros Ateşkes anlaşmasının koşullarını söyle?




Uygulama: Yurdumuzun işgal edilen bölgelerini harita üzerinde göster.




Analiz: İşgallerden sonra Osm. Dev. yönetimi ile halkın tepkilerini karşılaştır.




Sentez: İşgallere karşı sen olsaydın farklı neler yapardın?




Değerlendirme: Ülkeyi işgalden kurtarıp size teslim edilen bu ülke için neler yapmayı düşünüyorsun?

SINIF: 5

DERS : Sosyal Bilgiler

KONU : Mondros Ateşkes Antlaşması

ve Yurdumuzun İşgali

Resim sana ne anlatıyor. Bu durumu yorumla.

1914-1918 yılları arasında birçok devletin katıldığı büyük savaşım. Bu savaşa Osmanlı Devleti de katıldı.

Ben hangi savaşım?....................................................




30 Ekim 1918 yılında bu savaşı bitirdim. Ama antlaşma hiç Osmanlı Devletine uygun değildi.

Ben hangi antlaşmayım?……………………………………………………………………………………

Bu antlaşmanın koşullarını listele.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Sence; bu antlaşmanın en tehlikeli maddeleri hangileridir? Yaz.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Bundan sonra gelişen

olayları akış haritası şeklinde yaz.

Bu durum Türk halkını nasıl etkilemiştir. Yüz ifadesini çiz.

Güzel, bu maddeyi geçirdik. İşimiz kolaylaştı.

Aşağıdaki neden sonuç çalışmasını yapın.

Neden: İtilaf devletleri gerekli gördükleri zaman istedikleri yeri işgal edebilecekler.

SONUÇ

Osmanlı devletini yönetenlerin yerinde sen olsaydın bu durum karşısında neler yapardın? Yaz.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aşağıdaki soruları yanıtlayın.

1. Dünya Savaşı Osmanlı Devleti için hangi tarihte ne ile sona ermiştir?

………………………………………………………………………………………………………………………………




2.Sen olsaydın böyle bir antlaşmayı imzalar mıydın? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………




3.Bu durum karşısında yapılacak işlerin neler olduğunu yaz.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………




Sınıf: 5 Süre: 40+40+40

Ders: Fen Bilgisi Tarih: ....../...../..........

Ünite: Canlılar ve Doğayla Konu: Canlıların Beslenme İlişkileri Etkileşimleri

Hedef ve Davranışlar:

1. Doğadaki canlıların yaşamın devamı için birbirlerine neden gereksinim duyduklarını basit bir besin zinciri şeması ile açıklar.

2. Üretici, tüketici ve ayrıştırıcı canlılara örnekler vererek bu canlılardan birinin yok olması halinde doğabilecek sonuçları fark ederek örneklendirir.

3. Üretici canlıların neden bu adı aldıklarını belirtir.

4. Hangi canlılara tüketici denildiğini açıklar.

5. Simbiyotik ve parazitik ilişkileri örneklerle açıklar.

Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı ve çalışma kağıdı, asetat.

İşleniş:

S/D__

Çimlenme koşulları yolları ile ilgili listeleme çalışması.

Üretici-tüketici konulu tanımlayıcı cümle çalışması.

Canlı ve beslenme şekli ile ilgili listelenme çalışması.

G/U__

Besin zinciri ile ilgili resim yorumlama çalışması.

Sularda besin zinciri ile ilgili akış haritası çalışması.







K/A__

Üretici, tüketici, liken konulu ben neyim çalışması.

Asalak yaşamla ilgili diyalog tamamlama çalışması.

İ__

Doğal dengenin korunması ile ilgili önceliklerin yazılması çalışması.




M/M__ Üretici ve tüketici ile ilgili Venn şeması çalışması.

Tüketicilerin beslenme şekilleriyle ilgili kuralı bul çalışması

Beslenme ile ilgili neden sonuç çalışması.

B/K__

Karada ve sularda besin zinciri oluşturulması ile ilgili rol canlandırma çalışması.

Simbiyosis ve asalak yaşamla ilgili rol canlandırma çalışması.

M/R__

Asalakların verdiği etkilerin ritimle ilişkilendirme çalışması.

D__

Üretici ve tüketici konulu kategorilendirme çalışması.

Yaratıcı Etkinlik: Yeryüzünde Güneş olmasaydı neler olurdu?

DEĞERLENDİRME:

Bilgi: Konak ve konakçıyı tanımla.

Kavrama: Canlıların beslenme şekillerini açıkla.

Uygulama:Sularda yaşamla ilgili besin zinciri hazırla.

Analiz: Üretici ve tüketici canlıları karşılaştır, farkları söyle.

Sentez: Kendine bir günlük yemek mönüsü oluştur.

Değerlendirme: Simbiyosis bir yaşam oluşturma imkanınız olsaydı ondan ne tür özveriler beklerdin? Değerlendir.

SINIF: 5

DERS : Fen Bilgisi

KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz?

Sularda yaşam ile ilgili akış haritası şeklinde bir besin zinciri oluşturun.







Yanda canlıların karadaki yaşamıyla ilgili besin zinciri verilmiştir. Resmi yorumlayan bir yazı yazın.

...................................................................................................... ...................................................................................................... ...................................................................................................... .......................................................................……………………………

Sence doğada olan bu dengenin korunması için yapılması gerekenleri öncelik sırasına göre yaz.

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Özgür,bir saksının içine fasulye tohumları ekti.Bunun çimlenmesi için gerekli olan koşulları yaz.

.........................................

.........................................

.........................................

.........................................

Bitkisinin büyümesi için neler yapmalı?

Aşağıdaki resimlerde verilen iki canlının benzer ve farklılıklarını Venn şemasında göster.

....................................................................................................................................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................................................................................................................................

Güneş ışığı, su, karbon dioksit ve mineralleri kullanarak besin üretiriz.




Biz hangi canlıyız?....................




Bize ne ad verilir?....................

Sence üretici ne demektir?

Tanımını yap. ......................................................................................................................................................................................

Üretici sözcüğü yapısı bakımından nasıl sözcüktür? ...........................................................………..




Aşağıda verilen canlılardan üretici olanları A-1, üretici olmayanları da A-2 kutusuna yaz.

“alg, virüs, mantar, fasulye, nohut, kuş, inek, koyun, bakteri, yosun, mercimek, tavuk, arı, ıspanak, ot, menekşe”







A-1




A-2




Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? ........................................................................................................................................................................................................

Bu düşünceye neden ulaştın?............................................................................................................................................

Üreticilerin (bitkilerin) besinlerini depo etme şekilleri aşağıda verilmiştir. Bunlara örnek yazın.







Kök

..................................................................................………………………………….....

Yaprak

....................................................................................……………………………………..

Gövde

.......................................................……………………………………………......................

Çiçek

...................................................................................…………………………………....

Meyve

....................................................................................…………………………………...

Tohum

....................................................................................…………………………………...

Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................……………………………………..

Bu düşünceye neden ulaştın?......................................................................................................................

Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın.
















..................... ......................... ................. . ......................

Yukarıdaki canlılar neden hazır besinleri kullanıyor? ……............................................................................ ............ ................................................………………………………………………………………………………………………………………………………..

Bu canlılara ne ad verelim? .........................................................................…………………………………………………………..

Aşağıdaki kutularda beslenme şekillerine göre hayvanlar verilmiştir. Bunların beslenmesi ile ilgili kuralı bulup birkaç örnek de siz yazın.




..................... ...................... ....................




at, inek

.............................................................................................

tilki, örümcek

.............................................................................................

ayı

.............................................................................................

Gergedanla bir tür kuş arasında iyi

kurulmuş. İkisi de hayatından memnun.

Bu ortak yaşamın adı nedir?.................................

Bu yaşam türünü açıkla. ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................…………………………………………………………………………………………….

Aşağıdaki ünitemizle ilgili terimi tanımlayınız.

Tüketici: .........................................................................................................………………………………………………….. ……………………………………...........................................................................................................................................

Bu canlılar neden güneş enerjisini kullanarak besinlerini yapamıyorlar?...................................................................................................................................................................................................................................................................................……………………………………………………




Aynı tür bir yaşamı ben mantar ve arkadaşım algle birlikte dostluk içinde yürütüyoruz.

Oluşturduğumuz ortaklığın adı nedir? ..................................………………………………..

Aynı tür ortaklığı sürdürmeyi düşündüğün kişiler var mı? Yaz. ........................................................................................................................................................................…………………………………….




Aşağıda sivrisinek ile kendin arasındaki diyalogu tamamla.

Konak: Niye canımı yakıp duruyorsun? Yeter artık!

Konakçı: ....................................................................................

........................................................................................................

Konak: Sen kendi beslenmeni sağlamak için, benim canımı yakıyorsun.

Konakçı: .......................................................................................

Konak: Senin bu yaptığına parazitlik derler.

Konakçı: Unutma ki benim bir adım daha var. Söyle bakalım.

Konak : ........................................................................................

Hiç yorum yok: