11 Haziran 2008 Çarşamba

OLUŞTURMACILIK

Pdrgrup Canlı Online Slayt Arşivinde Bulunmaktasınız. Hertürlü slaytı ve sunumu online izleyebilir ve indirebilirsiniz...


OLUŞTURMACILIK

KURAM ve UYGULAMA

Oluşturmacılık nedir?

Oluşturmacılık, öğrenme ve eğitim bağlamlarında, terim olarak bilginin oluşmasına işaret eder.

Oluşturmacı anlayışta bilgi bilenden bağımsız bir şekilde doğada var değildir. Bilgi özneden bağımsız değildir. Özne bilgiyi kendi içindeki öteki öznelerle etkileşimi sırasında oluşturur, oluşturduğu bilgiden kendi de çevresi de etkilenir.

Bilgi oluşturma zihinsel süreçlerin gerçekleşmesi sürecinden geçilerek başarılır, böylece bilgi oluşturma bireysel ve içsel bir kavramdır.

Oluşturmacılık nedir?

Oluşturmacılık hem eğitim – öğrenme kavramlarını hem de bilgi felsefesini açıklayan bir kuramdır.

Oluşturmacılık kuramının en önemli ilkesi insanların kendi anlayışlarını etkin bir şekilde oluşturdukları şeklindedir.

Oluşturmacılık nedir?

Oluşturmacılık çerçevesinde eğitim, öğrenme ve anlama, gerçek deneyimler sonucunda eski bilginin üzerine yeni bilgi ve anlayışlar oluşturulması şeklindedir.

Oluşturmacılık kuramına göre, bir bağlam için tek bir doğrunun olması yerine, aynı bağlam içinde geçerli olabilecek diğer seçenekleri, tüm doğruları düşünebilmek idealdir.

Oluşturmacılığın Temel İlkeleri

Bilgi reflektif (yansıtmalı) soyutlama süreci ile oluşturulur.

Öğrenenler kendi anlayışlarını oluştururlar.

Öğrenenlerdeki bilişsel şemalar öğrenme sürecini kolaylaştırır.

Öğrenendeki bilişsel yapılar ve şemalar sürekli bir gelişim süreci içerisindedir.

Öğrenme anlıksal anlamaya bağlıdır.

Öğrenme toplumsal etkileşimle desteklenir.

Anlamlı öğrenme gerçek öğrenme etkinlikleri sonucu gerçekleşir.

Oluşturmacılığın Kuramsal Boyutu

Oluşturmacılık kuramıyla birçok bilim adamı ilgilenmiştir. Bunların başlıcaları şöyle sıralanabilir:

John Dewey

Jean Piaget

Lev S. Vygotsky

Jarome Bruner

E. von Glasersfeld

John Dewey

Öğrenenler sınıf içinde çeşitli öğrenme araçlarıyla yönlendirilip, birlikte gerçek bir toplulukta olduğu gibi bilgilerini oluştururlar.

Bireyin eylem düzeyinde çevresiyle olan sürekli ve içsel ilişkisi bilginin oluşturulmasını desteklemektedir.

Bilmek, gerçekliğin insan tarafından kaydedilmesi değil, insanın gerçekliğe dahil olması sürecidir; bilgi de dışsal, bağımsız ve nesnel bir gerçeklik değil eyleme dahil olan bir süreci ifade eder.

John Dewey

Bilmek, daha sonraki deneyimleri kontrol edebilmek için önceki deneyimlerin oluşturulması eylemdir.

Yaşanılan her deneyim yeni bir gerçeklik yaratır.

Anlamak, birlikte düşünmek ve ötekinin eylemlerini göz önünde bulundurmaktır.

Anlayamamak da ortak eylemde bulunamamaktır.

Jean Piaget

Piaget, bireyin bilişsel gelişimiyle çevresini ilişkilendirmiştir, dahası bilginin bu ilişkiden doğduğunu ve bireyin kendisi tarafından bilinçli ve etkin bir şekilde oluşturulduğunu belirtmiştir.

Jean Piaget

Öğrenmenin temeli keşfetmektir.

Basit bir olguyu anlamak için çocuklar daha sonra yanlış olarak niteleyecekleri bazı düşünceleri görme aşamalarından geçmek durumundadırlar.

Anlama adım adım etkin bir katılım yoluyla oluşturulur.

Düşünce etkinlikten doğar, etkinlik içselleştirilir ya da zihne yerleştirilir ve düşünce gelişir.

Lev Vygotsky

Vygotsky’nin çocukların kendi kavramlarını oluşturduğunu vurgulaması nedeniyle temelde oluşturmacı olduğu söylenebilir. Vygotsky, çocukların öğrenme sürecinde bilimsel kavramları ve günlük düşüncelerini yetişkinlerle olan ilişkilerinden öğrendiğine inanmaktadır.

Lev Vygotsky

Toplumsal etkileşimi ve toplumsal bağlamı vurgulamaktadır.

Çocuk çevresinden kaynaklanan sorunları çözerken yalnız değildir, yetişkinlerden sürekli yardım alır.

İçselleştirme süreci bir şeyi düşünebilme ve o şeyi yapabilme arasında ayrımın fark edilmesi olarak adlandırılır.

Jarome Bruner

Öğrenmeyi etkin bir süreç olarak görür, bu süreçte öğrenen yeni düşünce ve kavramları var olan eski bilgisi üzerinde oluşturmaktadır.

Öğrenen seçer, bilgi alış-verişinde bulunur, hipotezler oluşturur, kararlar alır ve bunları yaparken de bilişsel yapılarına dayanır.

Öğrenme sürecinde öğretenle etkin bir konuşma içerisinde olan öğrenenin, öğrenme ilkesini keşfetmesi gerekmektedir.

Jarome Bruner

Ders araçları öğreten tarafından öğrenenin bilişsel düzeyine indirgenmesi gerekir.

Araçların kullanımı çizgisel değil spiral olmalıdır.

Gerçek yaşam içerisinde çok yönlü ve farklı bakış açıları vardır ve bu olgu çok erken yaşlarda edinilmektedir.

Çocuklar deneyimlerine üç şekilde anlam vermektedirler: eylemleri, görsel araçları ve dili kullanarak.

Jarome Bruner

Bruner herhangi bir eğitim kuramının şu 4 özelliğe sahip olması gerektiğini belirtir:

Öğrenmeye karşı ilgi ve merak uyandırmak;

Öğrenenin bilgiyi en iyi şekilde özümseyebileceği bir bilgi yapısı;

Materyali sunmak için mümkün olan en iyi yolları bulmak;

Güdüleme için ödül ve cezalardan en iyi şekilde yararlanmak.

Von Glasersfeld

Oluşturmacılık, eğitim alanında dünyayı sarsacak yenilikler yapma iddiasında değildir, şimdiye kadar, bazı esinlenmiş öğretmenlerin kuramsal temelleri olmaksızın yaptığı şeylere, sağlam kavramsal temeller sağlama iddiasındadır.

Oluşturmacılık, dünyaya çoklu çıkarımlarla bakar, dahası bizim hareketlerimizi yönlendirebilecek, karmaşık ve soyut olguları açıklayabilecek bir bakış değildir.

Von Glasersfeld

Geçerlik ve uygulanabilirliği vurgulamaktadır.

Eğer oluşturmacılık kuramını kabul edersek, bilenden bağımsız bir bilginin var olamayacağını, öğrenirken sadece kendi oluşturduğumuz bilginin varlığını kabul etmemiz gerekir.

Öğrenme, nesnelerin gerçek doğasını anlamak ya da düşünceleri hatırlamak değil, öğrenme sürecinde örgütlediğimiz açıklamalar, şemalar ve yapılardan duyuşsal olarak kişisel veya toplumsal anlamlar oluşturmaktır.

Oluşturmacılığın Öğrenme İlkeleri

Öğrenme etkin bir süreçtir.

İnsanlar, öğrenirken öğrenmeyi de öğrenirler.

Anlam oluşturma etkinliği zihinseldir, zihinde gerçekleşir.

Öğrenme dili içerir: dil öğrenmeyi etkiler.

Öğrenme toplumsal bir etkinliktir.

Öğrenme bağlamsaldır.

Öğrenmek için bilgiye gereksinim vardır.

Öğrenmek için zamana gereksinim vardır: öğrenme anlık değildir.

Güdülenme öğrenmede anahtar kavramlardan biridir.

Oluşturmacılık okul programı ile nasıl bütünleştirilebilir?

Her başlığı bir problem çözme etkinliği içerisinde ele alın.

Konuları etkinliklerle bütünleştirin.

Gerçek hayata dair çeşitli ödevler oluşturun.

Internet’i kullanın

Teknolojinin bütün olanaklarını kullanın.

Özet

Öğrenciler kendi aralarında, öğretmenlerinden öğrendiklerinden daha fazla şey öğrenirler

Öğrenme ve bilginin kazanılması sosyal bir etkinliktir.

Bir çok ergen öğrenci bilişsel gelişimlerinin somut aşamasındadırlar.

Özet

Bilgi yanıltıcı olabilir

Anlam kendi zihnimizde oluşturulur

Bilgi ve anlayış bir insandan diğerine aktarılabilen bir şey değildir.

Yeni anlayışlar eskileri üzerinden ve mevcut olanları yıkarak oluşturulur

Birçok öğrenen evrensel olarak bağlam ve sözel doğrulama gibi birtakım gereksinimlere sahiptir.

Hiç yorum yok: