11 Haziran 2008 Çarşamba

OKULLARIMIZDA İNTİHAR VE SUÇ

Pdrgrup Canlı Online Slayt Arşivinde Bulunmaktasınız. Hertürlü slaytı ve sunumu online izleyebilir ve indirebilirsiniz...
OKULLARIMIZDA İNTİHAR VE SUÇ


OKULLARIMIZDA İNTİHAR VE SUÇ

(İNTİHAR EDEN, İNTİHAR GİRİŞİMİ VE ADLİ KAYDA GEÇMİŞ SUÇU BULUNAN ÖĞRENCİLERİN SOSYODEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ)
1997-1998 ve 2001-2002 Öğretim Yılları Arası Araştırması




Hayrünnisa SALDIROĞLU

Gürcan ÖZHAN

Sakine Gülfem ÇAKIR

Şükran KILIÇ

Filiz ERDOĞAN

Mediha SOYUTÜRK

Araştırmanın Amacı

İntihar etmiş, intihar girişiminde bulunmuş ve adli kayda geçmiş suçu bulunan ilköğretim ve ortaöğretim çağındaki öğrencilerin sosyodemografik özelliklerinin belirlenmesidir.

Sosyodemografik özellikleri ile değişkenler arasında sebep sonuç ilişkisi kurmaya çalışılmamıştır.

YÖNTEM




1997-1998 ve 2001-2002 öğretim yılları arasında intihar etmiş, intihar girişiminde bulunmuş ve adlî kayıtlı suçu bulunan öğrencilerin taranması

betimsel

80 ilden ilköğretim ve ortaöğretim okullarında, intihar etmiş, intihar girişiminde bulunmuş ve/veya adli kayda geçmiş suçu bulunan 2053 öğrenci (1053’ü kız, 998’i erkek)

taramanın yapıldığı beş yıla ait toplam verilerin yüzdesi

ARAŞTIRMA BULGULARI

İntihar ve İntihar Girişimi Verilerinin İllere Göre Dağılımı:

* Konya (16) %08

* Bursa (12) %06

* İstanbul (11) %05

* Ankara (10) %05

DİE-1999’da ilk dört sırayı İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa almıştır.

İntihar ve İntihar Girişimi Verilerinin Olayın Meydana Geldiği Yer ve Yıllara Göre Dağılımları

İntihar vakaları; en fazla evde (%10), sırasıyla okulda (%07), pansiyonda /yurtta meydana gelen (%01)




İntihar girişimi; evde gerçekleşme oranı %54, okulda gerçekleşme oranı da %18




Yıllara göre dağılım; 1997 yılında meydana gelen intihar vakaları %0.4 oranındayken, 1998 yılında bu oran %1.5, 1999 yılında %2, 2000 yılında %3.2, 2001 yılında %4.1, 2002 yılının ilk beş ayına ait veriler ise %2.9

İntihar ve İntihar Girişimi Verilerinin Olayın Meydana Geldiği Aylara Göre Dağılımları

İntihar:

* Mart ayı %9 oranıyla birinci,

* Eylül ve Kasım ayları ise %6’lık oranla ikinci sırada

İntihar Girişimi:

* Mart ve Nisan ayları %14 oranıyla ilk sırada

* Mayıs ve Ocak ayları ise, %8’lik oran ile ikinci sırada

Benzeri bir çalışmada intihar girişimlerinin en çok gerçekleştiği aylardan biri yine Mart ayı olarak tespit edilmiştir.

…………….

İntihar ve İntihar Girişimlerinin Gerçekleşme Şekline ve Sayısına Göre Dağılımı

İlaç kullanma oranı %60 ile ilk sırada,

yüksekten atlama %11 ile ikinci sırada,

Kesici-delici alet ise %10 ile üçüncü sırada,

Benzer araştırmalarda ilaç ve zehirli madde kullanarak girişimde bulunma ilk sırada,

İntihar edenler arasında ilk girişimi sonucunda ölen öğrenciler %13 oranıyla ilk sırada,

İntihar girişiminde de tek bir girişimi olan öğrenciler %69 ile ilk sırada,

İntihar, İntihar Girişimi, Adli Kayda Geçmiş Suç Verilerinin Cinsiyete ve Sınıf Düzeylerine Göre Dağılımları

Kız öğrencilerin intihar oranı %3.8 iken, erkek öğrencilerin intihar oranının %6.2,

Kız öğrenicilerin intihar girişim oranı %46.0 iken, erkek öğrencilerde %14.2,

Adli kayda geçmiş suç oranı erkek öğrencilerde %28.2 , kız öğrencilerde ise %1.5,

İntihar ve intihar girişimlerinde, özellikle 9. sınıfta yoğun, sırasıyla 10. sınıf (%18), 11. sınıf (%14.5), 8. sınıf (%13.2) ve 7. sınıf (%8.7),

İntihar, İntihar Girişimi ve Adli Kayda Geçmiş Suç Verilerinin Okul Türüne Göre Dağılımı

İntihar; liselerde %6.5 ve ilköğretim okullarında %3.6,




İntihar girişimi; liselerde %44.4, ilköğretim okullarında %15.9 ,




Adli kayda geçmiş suç oranı ise liselerde %14.3, ilköğretim okullarında %15.3 oranında




Yakın Çevreden Birinin İntiharı veya Kaybı Olup Olmadığına Göre İntihar ve İntihar Girişimi Dağılımları

İntihar etmiş veya intihar girişiminde bulunmuş öğrencilerin %9.6’sının yakın çevresinde bir intihar olayının bulunduğu belirlenmiştir.

Özellikle, intihar girişiminde bulunanların %8.8’inin yakın çevresinde intihar vakası görülmüş olması ve benzer bir araştırma da intihar girişimi olan ergenlerin ailesinde ve yakın akrabalarında intihar girişiminin (%42) olduğunun saptanması dikkat çekicidir.

İntihar ve intihar girişiminde bulunan öğrencilerin %11’inin olay öncesi yakın çevresinde bir kayıp yaşadığı bulunmuştur. Bu oran intiharda %1.4, intihar girişiminde ise %9.6 olarak tespit edilmiştir.




İntihar, İntihar Girişimi ve Adli Kayda Geçmiş Suç Verilerinin Madde Kullanımına ve Disiplin Durumuna Göre Dağılımları

Madde; sigara, alkol, esrar, eroin, ilaç veya uçucu madde vb..

İntihar etmiş öğrencilerde madde kullanımı veya bağımlılığı düşük bir oranda (%0.7),

İntihar girişiminde bulunmuş öğrencilerde bu oran daha yüksek (%10),

Suç işlemiş öğrencilerden madde kullanımı veya bağımlılığı olduğu belirtilenlerin oranı ise %4.3,

Madde türü olarak her 3 grupta sigara ilk sırada, suçlu öğrencilerde uçucu madde kullanımı ikinci sırada.

Disiplin cezası almada suçu bulunan öğrenciler yüksek

Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi ile Görüşme, Sevk Edilen Yer ve Tanı Türüne Göre Dağılımlar

İntihar girişiminde bulunmuş olanların %30.4’ünün ve adli kayda geçmiş suçu olanların %10.3’ünün rehberlik ve psikolojik danışma servisi ile görüşme yapmış olduğu tespit edilmiştir.

İntihar vakalarında ise, rehberlik ve psikolojik danışma servisi ile görüşme oranının daha düşük (%2.3).

Hastaneye sevk %69, rehberlik ve araştırma merkezine yapılan sevkler ise %8.4.

İntihar girişiminde bulunmuş öğrencilerin aldığı psikiyatrik tanı türleri arasında depresyon %75’lik bir oranla ilk sırada .

İntihar, İntihar Girişimi ve Adli Kayda Geçmiş Suç
Verilerinin Aile ile İlgili Değişkenlere Göre Dağılımları

Annenin hayatta olmaması durumunda suç, babanın hayatta olmamasında ise İntihar girişimi vakaları ilk sıradadır.

Anne ve babalarının eğitim düzeylerine bakıldığında, annelerin % 78’inin eğitiminin ilkokul ve daha alt düzeyde (okur yazar ve okur yazar olmayan), babaların % 80’inin eğitiminin ilkokul ve orta öğretim düzeyinde olduğu belirlenmiştir.

İntihar etmiş, intihar girişiminde bulunmuş veya adli kayda geçmiş suçu bulunanların %83.6’sının annesinin, %18’nin de babasının çalışmadığı tespit edilmiştir.

İntihar, İntihar Girişimi ve Adli Kayda Geçmiş Suç
Verilerinin Aile ile İlgili Değişkenlere Göre Dağılımları

Ailenin gelir düzeyi olarak her 3 grupta da düzenli gelir olamama ve düşük gelir aralığı ilk sıralardadır (%77).

Türkiye genelinde 2000 yılına ait boşanma oranı % 0.52 iken bu araştırmada yer alan öğrencilerin ailelerinde boşanma oranı ortalama % 8.7 (intihar edenlerin ailelerinde %4, intihar girişiminde bulunanların ailelerinde %11, adli kayda geçmiş suçu bulunanların ailelerinde %6) olarak bulunmuştur.

Barınma durumlarına bakıldığında, %80’inin anne-baba ile kaldığı, %38’inin ise anne-babasından ayrı olduğu bulunmuştur

Öğretmenler Tarafından Öğrenciler ile İlgili Olarak Gözlendiği Belirtilen Davranışlar

İntihar etmiş veya intihar girişiminde bulunmuş öğrencilerle ilgili gözlemler arasında birinci sırada içedönüklük (%16), ikinci sırada sosyal olmama (%12.6), üçüncü sırada uyum bozukluğu (%12.1) yer almaktadır.

Adli kayda geçmiş suçu bulunan öğrencilerde ise birinci sırada uyum bozukluğu (%25.1), ikinci sırada saldırganlık (%23.1), üçüncü sırada sosyal olmama (%19.8) gelmektedir.

SONUÇ

Araştırma sonuçları, çocuk ve gençler arasında görülen intihar, intihar girişimi ve adli kayda geçmiş suçta İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Konya gibi büyük illerin ilk sıralarda olduğunu ortaya koymaktadır.

Bu durum, ilgili bir çok araştırmada, son yıllarda ülkemizin yaşadığı ekonomik ve sosyal problemlerin, özellikle büyük şehirlerde yaşayan çocuk ve gençler için risk olan şartları ve davranışları artırdığı şeklinde yorumlanmaktadır.

SONUÇ

Lise çağındaki gençler arasında intihar girişiminin daha fazladır ve özelikle 9. sınıfta bu risk açısından dikkat çekicidir.

Diğer yandan, ilköğretim çağı çocukları arasında özellikle 7. ve 8. sınıfta, dikkate değer sayıda intihar girişimi olmaktadır.

Kızların erkeklere oranla daha fazla intihar girişiminde bulundukları, ancak erkeklerde ölümle sonuçlanan intihar sayısının daha fazla olduğu görülmüştür.

Erkekler, aynı yaş grubundaki kızlardan daha fazla suç işlemektedir.

SONUÇ

İntihar olaylarının büyük çoğunluğunun vakaların yaşadığı evde gerçekleştiği ancak okulda gerçekleşen intihar olaylarının da dikkat çekici bir sayıda olduğu görülmüştür. İntihar ve intihar girişimlerinin çoğunun ilaç kullanılarak gerçekleştirildiği belirlenmiştir.

Son beş yıllık dönemin verilerini kapsayan bu çalışmada, intihar ve intihar girişimlerindeki artışın, yıllık nüfus artışından daha fazla olduğu saptanmıştır.

intiharlar, eğitim-öğretimin devam ettiği dönemlerde ve özellikle bahar aylarında daha yoğundur.

SONUÇ

Bağımlılık yapan maddeler arasında özellikle sigara kullanımı oldukça yaygındır.

İntihar eden ve intihar girişiminde bulunanların %75’ini depresyon tanısı almış öğrencilerin oluşturması ancak öğretmenler tarafından sessiz, içe dönük, uyumlu ya da sorun çıkarmayan bir yapıda algılanmaları, çoğu zaman ruhsal desteğe olan gereksinimlerini de gizlemektedir. Farkedilseler bile, taşıdıkları riskin büyüklüğünün anlaşılması güç olmaktadır. Bu durum, intihar eden öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışma servislerine diğer gruplardan daha düşük oranda yönlendirilmelerini açıklaması olabilir.

SONUÇ

Suça yönelen öğrencilerin uyumsuzluk ve saldırganlık ile belirginleşen davranış örüntüleri, çevresel sorunlara da yol açmakta ve yardım gerektiren bir ruhsal problemleri olduğunu daha kolay düşündürebilmektedir.

Ailelerin sosyal durumu genellikle düşük-orta ile daha alt aralıklar arasında yer almaktadır.

Boşanma oranı, Türkiye genelindeki oranın yaklaşık 16 katıdır.

Bu çalışmada elde edilen bulgular, ailelerin çocuk ve gencin ruh sağlığı üzerindeki etkilerinin yanı sıra, sosyoekonomik ve kültürel nitelikleri yönünden, karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma güçlerinin de bir göstergesi niteliğindedir.




SONUÇ

İntihar eden veya girişiminde bulunmuş ya da adli kayda geçmiş suçu bulunan öğrencilerle ilgili olarak elde edilen bulgular, okul odaklı temel önleme hizmetlerinin eğitim sisteminde yapılandırılmasının gerekliliğini ortaya koyması açısından büyük önem taşımaktadır.

Hiç yorum yok: